Anita Olsen fik ‘lorte-kahyt’ på Oslobåden: ‘Der var afføring og blod’

Skrevet af Julie Møller

24/07/2020
Foto: Anita Olsen
Foto: Anita Olsen
Det var ikke en rar oplevelse at være ombord på Oslobåden for Anita Olsen og hendes mand.

Mest læste i dag

Anita Olsen og hendes mand, Geert Olsen, fra byen Knapstad i Norge ville en tur til den danske hovedstad, og i den forbindelse valgte de at rejse med DFDS Pearl Seaways fra Oslo til København.

Da de ankom til båden klokken 12.00, fik de at vide, at deres kahyt ville være klar til klokken 14.30. Men det var langt fra en klar og rengjort kahyt, det norske par trådte ind i.

“Da vi kom ind i kahytten, var der lort og blod i bruseren og på gulvet. Der var ingen vandglas, håndklæderne var fugtige og der var afføring på sengetøjet,” siger Anita Olsen til norske NRK. 

Der var lort og blod i bruseren og på gulvet i den kahyt, som det norske par skulle bo i. Foto: Anita Olsen 

Det skal nok blive fikset

Herefter klagede Anita Olsen og Geert Olsen til personalet, som lovede at gøre kahytten ordentlig rent. 

Men det var absolut ikke parrets opfattelse, at det var rent, da de vendte tilbage.

Anita Olsen forklarer, at de valgte at beholde skoene på under hele opholdet, og det var heller ikke en rar oplevelse at sove i sengen, som, ifølge hende, stadigvæk var beskidt. Gulvet i badeværelset var tørret over med en klud, men der var hverken brugt ‘vand eller sæbe.’

Billede af det beskidte sengetøj, som parret skulle sove i. Foto: Anita Olsen

‘Der er løbende rengøring’

DFDS oplyser på deres egen hjemmeside, at der er ‘løbende rengøring af berøringsflader’ på bådene. 

Men det stemte heller ikke overens med parrets oplevelse. 

“Jeg så ikke et eneste menneske rengøre noget. De var kun der for at modtage klager. Det var for dårligt,” siger Anita Olsen til NRK.

Anita Olsen valgte selv at rengøre kahytten, selvom personalet havde lovet at gøre det.

I det hele taget levede stemningen ombord på båden ikke op til hendes forventninger. Hun beskriver et ‘træt personale’, der ikke virkede som om, at de gik synderligt op i klagerne fra gæsterne.

Derudover var der heller ikke nok personale ombord til at tage sig af de rejsende, mener hun. 

Kasper Moos, der er chef for DFDS' passagerfærger, har sendt en e-mail til NRK, hvori han beklager de kritiske oplevelser, og tilføjer at DFDS er i fuld gang med at tilpasse sig den store efterspørgsel. 

Han anerkender, at der har manglet personale, men det lover han også, at DFDS vil rette op på snarest.