De første passagertal er langt under forventningen: Kan koste borgerne millioner af kroner

Foto: Tim Kildenborg Jensen/Ritzau Scanpix

Odense Letbane har fået en noget anden start end forventet. Fortsætter det sådan, så vil det ende ud i en millionstor regning til kommunens borgere.

I slutningen af maj måned kunne Odense Letbane endeligt tages i brug. Det prestigefyldte og længeventede projekt har dog ikke fået den start, som man havde regnet med.

De første passagertal er nemlig kommet frem, og dét er ikke særlig god læsning.  Letbanen og Odense Kommune har estimeret med gennemsnitligt 29.900 passagerer om dagen i 2022, men i den første måned med fuld drift var der blot 8.200 passagerer om dagen på hverdage. Altså under ⅓ af det forventede niveau. 

Læs også

'Ukendt' oksekød sælges som aldrig før: "Det er en god erstatning for en bøf"

I en orientering til Økonomiudvalget i Odense Kommune har Odense Letbane torsdag offentliggjort de første passagertal for letbanen, og tallene viser altså, at letbanen med gennemsnitligt 8.200 passagerer på hverdage i juni er langt fra kommunens målsætninger, på 29.900 daglige påstigninger i 2022, hvis driftsøkonomien for letbanen skal hænge sammen. 

Tallene for juni måned viser endda, at fraregner man de fem dage i starten af måneden, hvor letbanen var gratis for alle, kørte 173.000 passagerer med letbanen. Det giver gennemsnitligt 6.920 passagerer om dagen i de resterende 25 dage - endnu lavere end de 8.200.

Set i forhold til letbanens overordnede passagermålsætning, så ligger juni-tallene på rundt regnet en tredjedel af forventningerne i en normal sommerperiode.

Og selvom det måske virker som en fiasko for mange, så er man hos Odense Letbane ganske fortrøstningsfuld og kalder ligefrem opstarten for godkendt.

- Samlet set er det en godkendt start. Vi har stadig lang vej på alle områder, men vi har taget de første skridt, og for hver dag bliver letbanen en mere og mere integreret del af byens rytme. Selvfølgelig havde vi gerne set flere passagerer de første uger, men vi er også bevidste om, at der vil være en indkøringsperiode. Lige nu kan det se ud som om, at indsvingskurven i Odense bliver mere flad end det, vi har set i andre byer, men det er for tidligt at bedømme. De kommende måneder må vise, hvilken kurve vi kan forvente, siger Odense Letbanes administrerende direktør, Dan Ravn til TV 2 Fyn.

Hvis færre end forventet kommer til at bruge letbanen, så vil indtægterne også være mindre. Og det kan give problemer for Odense Kommunes borgere.

Som et "worst case-scenario" beskrev Odense Letbane i april, at det kunne ende med et driftsunderskud på 22 millioner kroner om året - foruden de i forvejen kendte udgifter, som beløber sig op i cirka 68 millioner kroner de første fem år.

Det kan altså ende med at blive en dyr omgang for kommunens borgere.

Læs også

Midt i høj inflation: Flybilletter er billige som aldrig før

 

Dagens Gossip