Derfor virker det: Hastighedsgrænsen sættes op på dansk skolevej - Nu sætter bilisterne farten ned

Skrevet af Henrik R

09/10/2019
Foto: Francis Dean/Ritzau Scanpix
Foto: Francis Dean/Ritzau Scanpix
Kan det virkelig få folk til at kører langsommere, hvis man sætter hastighedsbegrænsningen op? Det lader det til i Sønderborg Kommune, hvor man har afprøvet det.

Dagens topnyheder

I hele sidste uge var politiet særligt opmærksomme på forhøjet hastighed blandt bilisterne på de danske veje. Det var desværre en noget skuffet politiassistent, der i en pressemeddelelse kunne berette om, at mange danskere fortsat kører alt for hurtigt.

Mere end 10.000 sigtelser blev langet ud til danske bilister, der ikke kunne holde sig indenfor fartgrænserne, men nu er der måske en løsning på vej, som er ganske overraskende.

I Sønderborg Kommune har de nemlig oplevet at hastigheden på Aabenraavej var alt for høj, og det var på trods af, at man kørte i en byzone, hvor hastighedsbegrænsningen lyder på 50 km/t.

Normalt ser man i visse byzoner, at der skiltes med lavere hastigheder, hvis man skal være særligt opmærksom. Det kan blandt andet være et 40 km/t skilt, men man oplever ikke, at hastigheden sættes op.

Det vælger man nu at gøre på Aabenraavej, og det skyldes, at Sønderborg Kommune har rigtig gode erfaringer fra en anden vej.

Derfor virker det

På Borgmester Andersens Vej i Sønderborg valgte kommunen nemlig at sætte hastighedsbegrænsningen op til 60 km/t, og overraskende nok så viste det, at folk sætter hastigheden ned.

Sønderborg Kommune skriver i deres pressemeddelelse, at forsøget på Borgmester Andersens Vej viste, at bilisterne i gennemsnit har sænket hastigheden med 2 km/t, selvom de faktisk må køre 10 km/t hurtigere end før.

På grund af det vellykkede forsøg, har man nu valgt at afprøve det samme på Aabenraavej, som ellers er en skolevej med mange børn.

Forklaringen på at man sætter hastigheden op, skal findes i, at folk ‘glemmer’ at de kun må køre 50 km/t, når de kører ind i en byzone. Det er nemlig ikke lovligt at sætte 50 km/t-skilte op i byzoner, og derfor har folk lettere ved at glemme, hvor hurtigt de må køre.

Man må til gengæld godt sætte skilte op med lavere eller højere hastigheder, og her har man så valgt at sætte en højere hastighedsbegrænsning, og det virker.

Hvad mener du? Bør man hæve hastighedsgrænsen med 10 km/t i byzonerne?

Læs også

Kommunikationsmodel - Kommunikation er en uundværlig del af livet, og der findes mere end en kommunikationsmodel til at beskrive, hvad der sker, når vi mennesker interagerer med hinanden.

Hvilepuls - Det er vigtigt at kende din hvilepuls, fordi den i mange tilfælde siger en hel del om dit helbred og din form. Se, hvordan du finder den, hvad du kan bruge den til.

Reportage - En reportage er en speciel genre, der er træder udenfor den måde journalistikken normalt arbejder på. Her kan du læse alt om den.