Selvom det er et omdiskuteret emne, vægter det langt fra interesse hos os.
Lige nu læser andre
Elbilerne vinder frem i Danmark, og flere bilkøbere er klar til at skifte brændstofslangen ud med en ladestander.
Men selvom den grønne omstilling ruller derudad, er det ikke bekymringer om CO₂-udledning, der får danskerne bag rattet i de eldrevne køretøjer.
En ny Voxmeter-undersøgelse foretaget for AutoBranchen Danmark viser, at 46 procent af danskerne i dag ville vælge en elbil, hvis de skulle købe bil. Det er en markant stigning fra sidste års 37 procent og sender elbiler solidt foran biler med benzin-, diesel- og hybridmotorer, som nu kun tiltrækker 33 procent af de adspurgte.
Klimaet må se sig overhalet
Økonomi trumfer alt. 67 procent angiver bilens pris som det mest afgørende kriterium i valget af ny bil, mens 53 procent prioriterer lave driftsomkostninger. Til sammenligning er det kun 19 procent, der peger på klimaaftryk som en vigtig faktor. Det er et markant fald fra 27 procent sidste år og gør klimaet til det mindst vægtede parameter blandt bilkøberne.
“Vi kan se, at danskerne i stigende grad vælger elbiler, men klimaet spiller en mindre rolle i beslutningen. Det er især prisen og driftsøkonomien, der tæller,” siger AutoBranchen Danmark.
Brugtbilmarkedet bider fra sig
Læs også
Undersøgelsen viser også en jævn fordeling mellem dem, der hælder til en spritny bil og dem, der foretrækker brugt: 37 procent i hver lejr. Samtidig er andelen, der endnu ikke har taget stilling, steget til 26 procent.
Blandt brugtkøberne er der en klar tendens til at vælge ud fra økonomiske hensyn. Klimaaftryk og design scorer lavest, med henholdsvis 17 og 19 procent.
Elbil-skepsis daler
Tidligere barrierer som bekymringer om rækkevidde og opladning fylder mindre. I 2024 var det 55 procent, der mente, at rækkevidden kunne være en stopklods. I år er det tal faldet til 46 procent. Også opladningstid og tilgængelighed af ladestandere vurderes som mindre problematiske.
AutoBranchen Danmark, der repræsenterer over 1.200 virksomheder inden for bilbranchen, bruger undersøgelsen som barometer for udviklingen i danskernes bilkøbsvaner. Og det er ikke længere klimaet, der sætter kursen – det er bundlinjen.