Disse danskere har svindlerne lettest ved at ramme

Skrevet af Henrik R

27/05/2019
I 2010 blev det svære for svindlere at stjæle penge fra danskere, men der er fortsat en særlig gruppe af danskere, som svindlerne typisk går efter.

Dagens topnyheder

Det blev væsentligt svære for svindlere at stjæle danskernes penge og personlige informationer fra 2010, hvor NemID for første gang blev introduceret. Nu skulle man ikke blot have et brugernavn og et kodeord, men tilmed også et nøglekort, før man kunne udnytte det.

Det stoppede dog ikke kriminelle for at svindle danskere, og særligt to grupper af danskere, har svindlerne haft størst held med at svindle. Der er tale om gruppen af ældre borgere samt ‘andre udsatte’ borgere, som særligt er i farezonen for at blive svindlet af de kriminelle. Det viser en ny rapport som er lavet i samarbejde med Det Kriminalpræventive Råd.

“Den første gruppe er svage eller ældre borgere. De er godtroende eller uvidende om, hvad der foregår, når de franarres deres oplysninger. Gerningsmændene går efter ældre borgere eller beboere på bosteder og handicappede,” fortæller lektor Peter Kruize, der har været forfatter på rapporten. Foruden ældre eller ‘andre udsatte’ borgere, så er også familiemedlemmer eller bekendte ofte i farezonen for at blive snydt og bedraget.

“Den anden gruppe er dem, der bliver bedraget af bekendte eller familiemedlemmer. Der hvor den udsatte og gerningsmanden er eller har været tæt på hinanden, og hvor det har været relativt nemt at få fat i udsattes NemID-oplysninger,” lyder det fra lektoren.

En tredje udsat gruppe er unge mennesker, der bliver truet med tæsk, hvis de ikke udleverer deres oplysninger.

Sådan undgår du at blive snydt

På det seneste er der set flere eksempler på, hvordan ældre mennesker forsøges at få franarret deres NemID-oplysninger. Det er foregået enten ved, at en falsk bankmand eller en falsk NETS-ansat har kontaktet en borger, og fortalt dem, at der var noget galt med deres konto.

For at de kunne løse problemet, skulle de oplyse deres NemID-informationer, og det har flere af dem altså gjort. De udleverede dog informationerne til nogle, der slet ikke havde rent mel i posen, og det kom til at koste dem dyrt.

Derfor er det vigtigt at være opmærksom på, at man ikke giver sine meget personlige oplysninger væk

Det Kriminalpræventive Råd kommer med følgende råd til at sikre sig selv for svindel.

1. Beskyt dine personlige oplysninger og passwords

Det er vigtigt, at du altid beskytter dine personlige oplysninger. Særligt kørekort, CPR-nr., NemID og personlige passwords. Disse oplysninger er fortrolige og må ikke udleveres til andre. Heller ikke venner og familiemedlemmer.

2. Del aldrig fortrolige oplysninger

Offentlige myndigheder som SKAT og politi samt private virksomheder som banker og forsikringsselskaber vil aldrig bede dig om at udlevere dine personlige oplysninger (NemID, kontooplysninger eller personlige passwords). Hverken over telefonen, på sms eller i en e-mail.

Hvis du derfor bliver ringet op af en person, der vil hjælpe dig med at få penge tilbage i SKAT, og som vil have dine kontooplysninger, er det højest sandsynligt en, der forsøger at snyde dig.

3. Opret en kreditadvarsel

Har du en mistanke om, at nogen misbruger din identitet, kan du oprette en kreditadvarsel på borger.dk. Med en kreditadvarsel sender du et signal til banker og virksomheder om, at de skal være særligt opmærksomme med identitetskontrol, før de opretter et lån eller kredit i dit navn.

4. Det er vigtigt at reagere

Hvis man opdager, at ens personlige oplysninger misbruges, er det vigtigt, at man reagerer. Det gælder også selvom det kan være svært at fortælle til andre, man er blevet snydt. Det er imidlertid vigtigt, at man gør noget, så misbruget kan stoppes.