Flere danskere begår ubevidst denne fejl: Kan ende med at koste tusindvis af kroner

Skrevet af Kamille Isaksen

27/02/2024
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Beløbet for hvad de gennemsnitlige fejl løber op i, kan dog nemt være højere

Dagens topnyheder

Når jagten på en ny, brugt bil sættes ind, er det med en blanding af forventning og forsigtighed. En nylig undersøgelse foretaget af FDM kaster lys over en ofte overset risiko ved køb af brugte biler: skjulte fejl, der kan koste nye ejere dyrt. 

Analyser af fem populære bilmodeller – Peugeot 208, VW Golf, Nissan Qashqai, VW Passat og Mercedes-Benz C-klasse – afslører, at købere potentielt står over for uforudsete udgifter i tusindvis af kroner.

Det skriver FDM

Gennemgangen af 2.026 brugtbiltest udført af FDM test og bilsyn viser, at disse biler i gennemsnit rummede fejl for 4.560 kr. Mercedes-Benz C-klasse toppede listen som den dyreste i drift, mens VW Golf viste sig at være den billigste hvad angår reparationer. Det er dog værd at bemærke, at dette tal kun inkluderer fejl fundet i mere end fem procent af de testede biler, hvilket betyder, at den reelle omkostning kan være endnu højere.

"Der blev sidste år handlet omkring 430.000 brugte biler, og selvom det kan give god mening at købe en brugt bil, skal man se sig for," påpeger Lone Otto, områdechef i FDMs tekniske rådgivning. Hun understreger vigtigheden af at få bilen gennemgået af en uvildig ekspert før køb, en service som FDM test og bilsyn blandt andre tilbyder.

Interessant nok advarer FDM også mod at lade sig blænde af biler, der annonceres som nysynede. Et bilsyn bekræfter kun, at bilen opfylder lovens minimumskrav til miljø og sikkerhed, og siger intet om bilens faktiske tilstand.

Fejlene, der blev identificeret i undersøgelsen, spænder bredt – fra justering af tågelygter til udskiftning af forrude eller udstødningssystem, med priser der rækker fra omkring 1.000 kr. til over 9.000 kr. "Der findes ikke noget entydigt svar på, hvor mange fejl brugte biler har, og hvad de koster," siger biløkonom i FDM, Daniel Brandstrup Slundt. Han forklarer, at nogle biler viser sig at være fejlfri, mens andre gemmer på en lang række dyre overraskelser.