Før i tiden var det barberblade og sprut, der udløste bip-lyde i butiksskrankerne.
Nu kan også din fredagssnack og søndagssteg få alarmen til at hyle.
Hos Salling Group – koncernen bag Netto, Føtex og Bilka – bliver det i stigende grad normen, at selv almindelige dagligvarer udstyres med tyverisikring.
På hylderne i Føtex er der for nylig blevet sat alarmer på Marabou-chokolade. Og det stopper ikke ved de søde sager. Også flasker med vin, parfume og eksklusive stykker kød som oksemørbrad og filet bliver i flere butikker udstyret med elektronisk overvågning.
"Det er en mulighed, som alle butikker har, såfremt de vurderer det værende nødvendigt. Et kedeligt resultat af det stigende problem med tyveri af dagligvarer, som vi og resten af branchen står over for," udtaler pressechef i Salling Group, Jacob Krogsgaard Nielsen, til B.T.
Udviklingen sker parallelt med, at butikstyveri har taget fart. B.T. har tidligere kortlagt, hvordan anmeldelser af tyverier i supermarkeder er steget markant – endda fordoblet på blot tre år. Tyvene bliver desuden mere kreative: Nogle har ifølge mediets oplysninger benyttet sorte affaldssække fyldt med tomme dåser, andre har anvendt falske bonner for at svindle sig til kontanter eller snige varer ud uden betaling.
Salling Group holder dog kortene tæt til kroppen, når det kommer til, præcis hvor mange af deres butikker, der aktivt bruger alarmmærkning på de dyre varer.
"Det er der mange, som gør. Har dog ikke det fulde overblik," lyder det fra pressechefen.
Så næste gang du langer ud efter en plade chokolade, kan det være, at du først må forbi både alarm og betjent – selv i slikhylden.