Føtex har fået indskærpet regler om markedsføring, da forbrugerombudsmanden ikke mener, at Føtex kunne dokumentere sin påstand omkring produktionen bag et produkt, som man har solgt.
Lige nu læser andre
Føtex er havnet i en uheldig sag, hvor forbrugerombudsmanden retter kritik af dagligvarekæden. Årsagen skal findes i manglende dokumentation for påstande om bæredygtigheden i nogle produkter, som der er solgt.
Forbrugerombudsmanden har i alt færdigbehandlet fem sager om virksomheders vildledende brug af udsagn om bæredygtige produkter i deres markedsføring, hvor Føtex altså er en af dem.
Forbrugerombudsmanden har indskærpet markedsføringslovens forbud mod vildledning over for virksomhederne, som har været involveret i sagerne.
For Føtex’ vedkommende skriver forbrugerombudsmanden følgende:
Føtex (Salling Group A/S): Markedsføring af legetøj med udsagn som ”Bæredygtigt legetøj”, ”Populære bæredygtige brands”, ”Økologisk, bæredygtigt legetøj er sund fornuft” og ”Bæredygtigt legetøj skåner miljøet og er produceret under etiske forhold, og så sikrer du dine børns fremtid på kloden, når du vælger økologisk legetøj”. Det forhold, at legetøjet var certificeret eller økologisk, kunne ikke i sig selv begrunde, at legetøjet blev markedsført som bæredygtigt.
”Virksomheder skal kunne markedsføre konkrete miljømæssige fordele ved deres produkter, men når virksomheder markedsfører deres produkter som bæredygtige uden at kunne dokumentere det, er det vildledende markedsføring,” siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen og tilføjer:
”Generelt vil jeg anbefale, at virksomheder afholder sig fra at markedsføre deres produkter som bæredygtige, da det blandt andet signalerer, at produktionen af produktet ikke har forringet miljøet og tæret på klodens ressourcer til skade for de kommende generationer.”