Forbrugerombudsmanden: Facebook har lavet uetisk markedsføring

Skrevet af Mathias Nielsen

14/12/2021
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Forbrugerombudsmanden langer ud efter det sociale medie.

Dagens topnyheder

Forbrugerombudsmanden har rettet kritik af Facebook, fordi de eftersigende har lavet markedsføring uden forbehold for god skik.

Det er i forbindelse med målrettet markedsføring. Forbrugerombudsmanden har vurderet, at Facebooks annoncesystem er i strid med god markedsføringsskik og har anmodet Facebook om at fjerne denne mulighed for at målrette markedsføring af lån til forbrugere, som har vist interesse for spil.

 

Forbrugerombudsmanden har understreget, at det ikke vil være nok, at Facebook beder annoncører erklære, at de vil afstå fra denne form for markedsføring.

Facebook skal slet ikke tilbyde målrettet markedsføring af lån til spilinteresserede forbrugere. Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Facebooks annoncesystem har hidtil været programmeret til, at kreditgivere, kreditformidlere og andre, der låner penge til forbrugere, mod betaling kan få målrettet annoncer for lån til forbrugere, som har vist interesse for ”online gambling”, ”action games”, ”browser games”, ”first-person shooter games”, ”online games” eller ”online poker” ved for eksempel at have syntes godt om spillesider på Facebook eller ved at have klikket på annoncer for spil på Facebook (såkaldt ”targeted advertising”).

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen siger:

”Helt tilbage i 1683 fastslog Danske Lov, at spillegæld ikke er juridisk bindende. Hensynet bag bestemmelsen er, at det er uetisk og samfundsmæssigt skadeligt, hvis der drives forretning på at lade folk gældsætte sig ved hasardspil. Bestemmelsen gælder endnu, og det er de samme hensyn, der gør, at det er i strid med god skik at målrette reklamer for lån mod forbrugere, der har vist interesse for spil,” siger hun og fortsætter:

”Hvis en virksomhed målretter sin markedsføring af lån til hasardspillere, er det efter min opfattelse i strid med god markedsføringsskik, fordi det er i strid med almene samfundshensyn. Derfor er det naturligvis også i strid med god skik, når Facebook sælger sådanne annoncer til erhvervsdrivende.”