Flere postvirksomheder melder om stjålne forsendelser.
Lige nu læser andre
Julen er højsæson for online shopping, og pakkeshops over hele landet bugner af gaver. Men mørket og den store mængde varer tiltrækker nu også et stigende antal tyve.
Natten til lørdag brød tyve ind i Thymes Planteskole i Køge og stjal op mod 600 pakker fra pakkeshoppen. Hændelsen er ikke et enkeltstående tilfælde, da flere postvirksomheder nu bekræfter en markant stigning i tyverier fra udleveringssteder, især på Sjælland.
Indbrudene efterlader julegavekøbere tomhændede og skaber frustration over hele linjen.
Overvågningskameraer pillet ned i Køge
Indbruddet i Thymes Planteskole natten til den 6. december var både voldsomt og velovervejet. Indehaver Hans Jørgen Køppen fortæller til TV 2, at tyvene brød døren op og desuden tog sig tid til at pille overvågningskameraerne ned og tage dem med sig. Han anslår, at der blev stjålet mellem 500 og 600 pakker fra butikken.
Plantecenterets kunder måtte efterfølgende gå forgæves. En af dem var Pia Teubert, der havde bestilt støvler via Zalando. Hun fortæller, at hun først troede, det var en joke, da hun mødte lange køer og sure miner ved pakkeshoppen. Pia Teubert udtrykker særligt bekymring for forældre, der har købt julegaver til deres børn.
Læs også
Stigning i indbrud er bekymrende
Flere af de store pakkefirmaer mærker nu presset fra juletyvene. Hos DAO har man registreret hele tre indbrud i pakkeshops på Sjælland (i Valby, Køge og Hørsholm) på blot en uge.
DAO’s pakkeshopchef, Jette Brandstrup, bekræfter, at der er tale om en bekymrende stigning i forhold til tidligere år:
”Tre indbrud på en uge er mere, end jeg har oplevet de sidste par år. Der kunne det være tre på en hel sæson,” siger hun til TV 2.
DAO’s chef konstaterer, at indbruddene typisk sker, hvor der ikke er overvågning. Tyvene flår pakkerne op og tager de værdifulde genstande.
Også Bring har oplevet tyverier i denne sæson, hovedsageligt på Sjælland, men også et enkelt på Fyn. Rasmus Ferdinandsen, sikkerhedschef i Bring Danmark, bekræfter, at de har set en håndfuld tyverier, hvilket er en stigning i forhold til sidste år, hvor der ikke var indbrud i samme periode.
Læs også
Rasmus Ferdinandsen oplyser, at gerningsmændene ofte bruger brækjern eller koben for at skaffe sig adgang til de rum, hvor pakkerne opbevares. Hos Bring oplever man også, at tyvene åbner pakkerne på stedet og efterlader den tomme emballage, idet de primært stjæler elektronik og modetøj.
Sikkerhedschefen beroliger dog med, at antallet af stjålne pakker generelt set er i den lave ende. Derfor skal forbrugerne ikke være nervøse for at få stjålet deres pakker i netværket.
Hvem har ansvaret for de stjålne gaver?
Flere kunder er i tvivl om, hvem der har erstatningsansvaret, når en pakke forsvinder fra pakkeshoppen. Martin Bruun, seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk, har svaret.
Bruun forklarer, at hvis forbrugeren har købt både varen og transporten hos sælgeren, er det sælgeren, der hæfter, indtil varen er overgivet til forbrugeren. Leveringen er ikke afsluttet, når pakken er afleveret i kiosken. Forbrugeren skal derfor rette sin reklamation mod sælgeren og ikke transportvirksomheden.
Hos Thymes Planteskole har man reageret hurtigt ved at sikre døre bedre og installere ekstra alarmer. Både DAO og planteskoleejeren mener, at mere overvågning kan være med til at begrænse tyverierne.
Læs også
GLS oplyser i et skriftligt svar, at de har haft tre indbrud i november og december, hvilket er på samme niveau som de sidste par år. Postnord ser ingen tendens, men henviser til en igangværende kampagne, der opfordrer danskerne til at hente deres pakker hurtigt for at vise “næstekærlighed”.