Forside Indland Gigantisk bøde til dansk butik: Snød penge ud af kunderne

Gigantisk bøde til dansk butik: Snød penge ud af kunderne

Visa, Dankort, mastercard
Shutterstock

Forbrugerombudsmanden har undersøgt sagen – og nu bliver ejeren af butikken straffet.

Lige nu læser andre

Salg af shampoo, cremer og rengøringsmidler blev dyrt for ejeren af plusshop.dk, der nu er dømt for vildledende markedsføring.

Retten i Aalborg har idømt virksomheden en bøde på 400.000 kroner efter, at kunder blev tilmeldt et løbende abonnement uden at være ordentligt informeret om det.

Ifølge Forbrugerombudsmanden havde netbutikken solgt varer, hvor kunderne automatisk blev tilmeldt et abonnement til 139 kroner om måneden. Oplysningerne om abonnementet var dog hverken tydelige eller fremhævet under købsforløbet, og betalingen blev trukket via de kortoplysninger, kunderne havde indtastet ved det oprindelige køb.

Forbrugerombudsmand Torben Jensen understreger vigtigheden af klare oplysninger i netbutikker.

“Vi er enige med Retten i Aalborg for så vidt angår det, der kan udledes af dommen om, at forbrugere, der handler på en netbutik, hvor der ved køb af varer er tilknyttet et abonnement, meget klart og tydeligt skal gøres opmærksom på abonnementet,” siger han.

Læs også

Han tilføjer, at manglende gennemsigtighed under købet udgør et brud på markedsføringsloven.

“Hvis oplysningerne om abonnementet ikke er til stede under hele købsforløbet på netbutikken – eller træder i baggrunden i forhold til selve varerne – så er der tale om vildledende markedsføring.”

Ads by MGDK