Godt nyt til danskerne: Nu falder priserne voldsomt på mælk

Skrevet af Emil Martesen

31/05/2023
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Der er god grund til at klappe lidt ekstra i hænderne.

Dagens topnyheder

Der er godt nyt til danskerne, i en tid hvor et hav af mennesker unægteligt kæmper med at få enderne til at hænge sammen. 

For mælk er et af de produkter, der hyppigst ses i de danske køleskabe. 

Men i kølvandet på inflationen gjorde sit indtog, steg mælkepriserne til vejrs, men noget tyder på, at de er ved at falde ned til jorden igen. 

Mejerikoncernen Arla har nemlig bragt en nyhed, der får de danske borgere til at klappe i hænderne. 

Arla har meldt ud, at prisen på mælk igen vil blive reduceret for landmændene, hvilket betyder, at mælken nu vil kunne udbydes billigere til danskerne. 

Landmændenes leverancer af mælk vil falde med 15 øre per liter. 

Sådan lyder meldingen fra Finans

Og tendensen i mælkepriserne er ikke til at misforstå. 

Hele seks måneder i træk er mælkeafregningen til landmændene nemlig blevet sænket. 

De seneste seks måneder er mælkeprisen per liter blevet sænket med 1,42 kroner, hvilket svarer til et fald på 33 procent. 

Ifølge erhvervsmediet er det både det største og hurtigste fald i mælkeafregningen til dato. 

For blot en måneds tid siden vurderede B.T.’s forbrugsredaktør, Niels Philip Kjeldsen, at de tårnhøje priser på fødevarer ville tage et dyk: 

“De rekordhøje priser i landets supermarkeder ligner i stigende grad en boble, som er ved at briste”, udtalte han dengang. 

Den påstand er der øjensynligt hold i, da priserne i den grad er aftaget, siden de ramte toppen. 

I kølvandet på at priserne toppede, mærkede Arla naturligvis et dyk i detailsalget, som ikke kun gjaldt mælk, men også smør og ost. 

De generelle prisstigninger fik de danske borgere til at værne om sine penge, hvorfor de også skruede ned for indkøbsvolumen af de dengang dyre mejeriprodukter. 

Men nu hvor priserne er på vej ned igen, er der garanteret flere danskere, der er mere tilbøjelige til at lade mejeriprodukterne gøre comeback i indkøbskurven.