Kunderne er skuffet over nyt supermarked: "Jeg kommer nok ikke til at handle her ret meget"

Skrevet af Mathias Nielsen

11/10/2022
Pressefoto Basalt
Pressefoto Basalt
I dag har Basalt åbnet sin første butik i Danmark. Kunderne er dog ikke synderligt begejstret.

Dagens topnyheder

I morges slog Basalt for første gang dørene op på Amager. Den nye supermarkedskæde lover et "sortiment bestående af de mest basale dagligvarer til en pris, der er langt billigere end discount".

Og Salling Group, der står bag den nye kæde, beskriver Basalt som et "våben til kunderne mod inflationen". Men hvordan kan man overhovedet have billigere varer end alle andre supermarkeder?

Svaret skal findes flere steder. For det første er åbningstiderne lidt kortere end i de fleste andre supermarkeder.

Åbningstiderne hedder 8-19 i hverdagene og 8-16 i weekenderne. Varerne står i vid udstrækning på paller i butikken og i emballagen direkte på hylderne.

Der er heller ikke mulighed for at købe køle- og frostvarer, hvilket minimerer energiomkostningerne.

Forventningerne hos Salling Group er store, men hvad siger kunderne egentlig til konceptet?

- Det er da lidt billigere, men jeg er i tvivl, om det er så meget billigere end i andre butikker. Og så synes jeg, her virker forvirrende og tingene er svære at finde. Jeg kommer nok ikke til at handle her ret meget, siger Niels Christian Poulsen, som har talt med Avisen Danmark på butikkens første åbningsdag.

Også Ann Petersen har været inde og se den nye butik, men hun er ligesom Niels Christian Poulsen ikke fuldstændig oppe at trække over konceptet.

- Jeg havde nok forventet, at det var billigere. Det er min helt ærlige mening. Sukker og mel og sådan noget, det kan du få til samme priser andre steder, siger Ann Petersen.