Landets butikker ramt af alvorligt problem - og det er kundernes skyld

Nicolai H

2 timer siden

|

12/05/2025
Indland
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Har du også observeret det?

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

”Din kælling”, ”Snotunge” og ”Du er så dum”.

Det er grove bemærkninger som disse, der i højere grad er blevet en almindelig del af de butiksansattes arbejde.

Det viser en ny undersøgelse, som analysefirmaet Wilke har foretaget for HK Handel, der er fagforeningen for butik-, kontor- og lageransatte.

I den svarer 83 procent af HK Handels butiksansatte medlemmer, at de inden for de seneste 12 måneder har oplevet grim og nedsættende tale fra kunder. Det er en stigning siden 2022, hvor HK Handel senest undersøgte omfanget. Her var tallet 80 procent.

"Det bekymrer mig meget, at detailbranchen fortsat har så stort et problem med ubehagelig kundeadfærd. For det slider enormt meget på medarbejderne, når de på nærmest daglig basis, skal lægge øre til grimme kommentarer fra de kunder, de forsøger at hjælpe. Det er fuldstændig uacceptabelt, og det bliver vi simpelthen nødt til at gøre noget ved", siger Mette Høgh, formand for HK Handel, i en pressemeddelelse.

HK Handel har ellers forsøgt at sætte en stopper for den hårde tone i samarbejde med nogle af de største butikskæder i detailbranchen. I kampagnerne er kunderne blevet opfordret til at holde den gode tone. Men det har ikke hjulpet tilstrækkeligt, erkender Mette Høgh.

"Der er desværre fortsat en rådden kundekultur mange steder. Derfor haster det også med at få indført tiltag, der i højere grad griber medarbejderne, så de ikke går helt ned med flaget på grund af den hårde tone. Vi så for eksempel gerne, at alle ledere kom på kursus i psykisk arbejdsmiljø, så de i det mindste er ordentligt klædt på til at hjælpe de ansatte", siger hun.

Arbejdsmiljøundersøgelsen er udarbejdet af analysefirmaet Wilke for HK Handel. I alt 2928 af HK Handels medlemmer har deltaget og svaret.

Undersøgelsen er blevet gennemført fra d. 3-25. maj 2025.

Ads by MGDK