Netto lancerer nyhed: De første i Danmark

Skrevet af Julie Møller

08/04/2021
Foto: PR / Salling Group
Foto: PR / Salling Group
Som den første butikskæde i Danmark vil Netto hjælpe kunderne med et nyt tiltag.

Mest læste i dag

En pilottest i udvalgte Netto-butikker, hvor skiltning og mærkning af produkterne, skal guide kunderne til de mindre klimabelastende alternativer.

Sådan lyder det i en pressemeddelelse fra dagligvarekoncernen Salling Group, som Netto er en del af.

“Ambitionen er, at det kan bidrage til en fælles klimamærkning på tværs af detailhandlen, som kan medvirke til at reducere Danmarks samlede CO2-udledning,” skriver Salling Group.

To ud af tre danskere vil nemlig gerne spise mindre kød og mere grønt, ligesom hver tredje dansker forventer at spise mere klimavenligt indenfor de næste to år, lyder det fra Salling Group. 

Samtidig efterspørger mange hjælp og vejledning, for det er ikke nødvendigvis nemt at gennemskue, hvad man skal købe, hvis man vil passe på klimaet gennem sine indkøbsvaner.

“Nu vil vi Netto som de første i Danmark lancere en egentlig klimamærkning, der giver konkrete råd og vejledning til kunderne, mens de er i butikken,” fortæller Michael Løve, der er direktør i Netto.

Den nye ordning

Helt konkret betyder den nye ordning, at kunderne i butikken bliver præsenteret for nye skilte og mærker ved hylderne. Som kunde kan man derfor se, hvilke varer der har et lavt klimaftryk på tværs af alle varer i butikken, og hvilke der har et lavt klimaaftryk inden for den enkelte vares kategori. Samtidig bliver man bl.a. oplyst om, hvordan enkelte varetypers klimaaftryk er inden for frugt og grønt samt kød, fisk og fjerkræ.

Foto: PR / Salling Group

Klimamærkningen tager afsæt i Den store klimadatabase, som den grønne tænketank CONCITO har udarbejdet. Her er klimaaftrykket fra 500 fødevarer kortlagt, så de kan sammenlignes på tværs af kategorier. Både CONCITO og en række andre eksperter har bistået Netto med udarbejdelsen af klimamærkningen.

Til en start vil klimamærkning ske som en pilottest i to butikker i henholdsvis København og Horsens, hvor Nettos nye bæredygtige butik er placeret. Over de kommende måneder vil erfaringer, tilbagemeldinger fra kunder og de egentlige indkøbsmønstre blive analyseret for at se, om klimamærkningen rent faktisk bidrager til flere klimavenlige indkøb.

Disse varer er med i ordningen

I første omgang vil ordningen inkludere de dagligvarer, som gennemsnitsfamilierne køber allermest af, og hvor eksperter har tilstrækkelige data til at lave en fornuftig vejledning. Det omfatter i første omgang:

• Frugt og grønt

• Pålæg

• Ost

• Grisekød

• Fjerkræ

• Fisk og Skaldyr

• Færdigretter

• Mejeri

• Nødder, Frø og Kerner

Ordningen inkluder ikke produkter som slik, kage, energidrik og alkohol, skriver Salling Group.