Nu er ændringerne fra Mobilepay trådt i kraft: Disse kunder skal betale ekstra

Skrevet af Emil Martesen

02/10/2023
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Nu er de nye ændringer fra Mobilepay trådt i kraft.

Dagens topnyheder

Udover at en ny måned står for døren, så er der også en række ændringer fra MobilePay, der banker på - og disse ændringer kan koste de danskere, der ejer en mindre virksomhed, dyrt.

MobilePay har nemlig cementeret sig som en uundværlig brik i det moderne erhvervsliv - men fremover vil det vise sig at blive en dyr affære.

Fra den går, søndag den 1. oktober vil erhvervskunder hos MobilePay nemlig opleve en markant stigning i gebyrerne for at bruge betalingsløsningen Myshop, samt se frem til en månedlig betaling og et gebyr.

Ifølge MobilePay vil de nye gebyrer primært påvirke virksomheder, der bruger betalingsappen som en del af deres forretningsmodel. Dette omfatter alt fra restauranter til detailhandlere og tjenesteudbydere. Det er en ændring, der har skabt usikkerhed blandt erhvervsdrivende.

Helt konkret koster en transaktion med Myshop højst 0,75 kroner og ned til 0,30 kroner i gebyr for virksomhederne – afhængigt af antallet af transaktioner.

Men det stopper ikke der.

Oven i dette ligger en månedlig betaling på 49 kroner.

Og fremover skal erhvervskunderne betale ét gebyr på 0,99 procent af transaktionen.

Det skriver TV 2 ifølge Mobilepay.

En talsperson fra MobilePay lægger heller ikke skjul på, at det kan være en udfordring for nogle virksomheder, men det er en nødvendighed for at sikre, at de kan fortsætte med at tilbyde en pålidelig betalingsplatform:

"Vi forstår, at dette kan være en udfordring for nogle virksomheder, men det er nødvendigt for at sikre, at vi kan fortsætte med at tilbyde en pålidelig betalingsplatform".

Men på trods af udfordringerne er der stadig håb om, at virksomheder og forbrugere vil tilpasse sig de nye vilkår. Nogle eksperter mener, at det kan føre til en større diversificering af betalingsmetoder på markedet, hvilket på lang sigt kan være til gavn for forbrugerne.