Forside Indland Panik blandt landets politikere: Massiv ændring vil påvirke kommunalvalget i...

Panik blandt landets politikere: Massiv ændring vil påvirke kommunalvalget i år

Valg, kommunalvalg, folketingsvalg
Alexandru Nika/Shutterstock

Du vil uden tvivl lægge mærke til det, inden du skal sætte dit kryds til november.

Lige nu læser andre

Digital synlighed bliver en mangelvare, når danskerne går til stemmeurnerne til kommunalvalget i november.

Fra den 10. oktober vil Meta, selskabet bag Facebook og Instagram, nemlig lukke for al betalt politisk annoncering i hele EU. Det tvinger partier og kandidater til at genoverveje deres strategier.

Det skriver Avisen Danmark.

Beslutningen skyldes en ny EU-forordning, der skal sikre større gennemsigtighed i politisk reklame. Ifølge Meta medfører lovgivningen imidlertid så stor juridisk usikkerhed, at selskabet vælger at skrotte al politisk annoncering frem mod valget. Det rammer især de mindre og nye aktører, vurderer flere politiske rådgivere og forskere.

Læs også

Hvad skal vi nu bruge alle de penge på?

Hos SF har kampagneholdet allerede sat gang i arbejdet med at omlægge taktikken. Fokus skal nu rettes mod mere klassiske kampagnegreb, som personlige møder, uddeling af flyers og tilstedeværelse i gadebilledet. Det, der før kunne løses med få klik og målrettede annoncer, kræver nu fysisk tilstedeværelse og ressourcer.

Også i Liberal Alliance har Metas beslutning udløst travlhed. Kampagnechef Sebastian Savio Nørby slår fast, at partiet må prioritere anderledes frem mod valgdagen:

“Nu skal vi finde ud af, hvordan vi bruger de penge, og hvad vi i stedet skal skrue op for. Det er sådan nogle beslutninger, vi skal til at træffe nu – og vi er ikke i mål endnu,” fortæller han til Morgen Radio IIII

Partiet brugte under seneste valgkamp 2,5 millioner kroner på digitale annoncer, en kanal som nu er lukket ned med få måneders varsel.

Udfordrer ligheden mellem kandidater

Postdoc ved Institut for Statskundskab på Aarhus Universitet, Mads Fuglsang Hove, ser en alvorlig udfordring for demokratiet i Metas beslutning. Han vurderer, at forbuddet især rammer nye kandidater uden stor følgerskare. Betalte annoncer har været en måde at få opmærksomhed og rækkevidde, uden at have et navn i forvejen.

“Hvis du stiller op for første gang og har 50 følgere, så bliver det svært. Annoncerne har været en måde at sige ‘hør her, jeg eksisterer’,” siger han.

Samtidig advarer han om, at det politiske indhold, der spreder sig bedst uden betalt eksponering, ofte er præget af stærke følelser og ekstreme holdninger. Det kan skubbe samtalen i en mere polariseret retning og gøre det vanskeligere at føre en saglig og nuanceret valgkamp.

Læs også

Ads by MGDK