Forside Indland Susanne blev rasende da hun så sin netbank: “Den slags...

Susanne blev rasende da hun så sin netbank: “Den slags må simpelthen ikke kunne ske”

Penge,kroner,pung
Foto: Shutterstock

Nu deler hun sin historie.

Lige nu læser andre

To posteringer i netbanken fik sidste uge alarmklokkerne til at ringe for Susanne Bernth Jensen fra Farsø i Nordjylland. Da hun loggede ind, opdagede hun, at 3.905 kroner pludselig var forsvundet fra hendes konto – hævet af to virksomheder, hun aldrig har handlet med.

Den første overførsel, på 1.060 kroner, kom ifølge kontoudskriften fra Egeskov Slot på Fyn. Den næste og noget større – 2.845 kroner – var ført til firmaet brugtecomputere.dk i Hellerup. Ingen af delene gav mening for nordjyden.

“Jeg har aldrig været på Egeskov Slot, og jeg eller min mand har aldrig købt noget hos firmaet brugtecomputere.dk. Begge steder ligger også helt andre steder i landet,” siger hun til B.T.

Baggrunden viste sig at være en teknisk fejl, som har ramt omkring 2.000 danskere. Årsagen skal findes hos betalingstjenesten Nets, der forrige weekend var ramt af et omfattende nedbrud. I stedet for at afvise betalinger eller holde dem tilbage, blev en række transaktioner fejlbehandlet og hævet fra uskyldige konti.

Læs også

Susanne var én af de mange, men med et hævet beløb på næsten 4.000 kroner skiller hendes sag sig ud som en af de mest markante.

Fredag blev pengene ført tilbage, men oplevelsen har efterladt hende med mere end bare et midlertidigt hul i budgettet.

“Der kan selvfølgelig ske fejl. Men det må simpelthen ikke ske, at der trækkes næsten 4.000 kroner ved en fejl på ens konto,” siger hun.

Nets bekræfter, at fejlen stammer fra deres system. De understreger dog, at de som udbyder ikke har adgang til specifikke kortdata, og derfor ikke selv kan oplyse præcist, hvor mange kunder eller hvor store beløb, der samlet er blevet påvirket.

Læs også

Ads by MGDK