Forbrugerombudsmanden har undersøgt sagen – og grundet vildledende markedsføring, kan en række danskere smide afgiften ud.
Lige nu læser andre
Parkeringsselskabet Q-Park får nu kritik fra Forbrugerombudsmanden for skilte, der ifølge myndigheden vildleder bilister og strider mod gældende regler.
Sagen drejer sig om en konkret plads i Næstved, hvor flere har modtaget kontrolafgifter – og nu kan se frem til at få pengene tilbage.
På parkeringsområdet ved Hvedevænget 66-80 i Næstved har skiltningen skabt forvirring blandt bilister, som troede, de kunne parkere gratis i to timer mellem kl. 7 og 17. Det fremgik tydeligt af skiltets øverste del. Længere nede – i væsentligt mindre skrift – stod det dog, at der uden for det tidsrum krævedes parkeringstilladelse.
Ifølge Forbrugerombudsmanden var skiltningen egnet til at vildlede, fordi bilister kunne få det indtryk, at de to timers gratis parkering var den eneste begrænsning. Myndigheden peger desuden på, at kravet om parkeringstilladelse ikke var tilstrækkeligt tydeligt formidlet, og at det derfor er i strid med reglerne i kontrolafgiftsbekendtgørelsen.
Læs også
“Den tekst, der står på et parkeringsskilt, udgør aftalen mellem forbrugeren og parkeringsselskabet. Derfor er det naturligvis vigtigt, at det står klart, tydeligt og let forståeligt på skiltene, hvilke vilkår der gælder,” udtaler forbrugerombudsmand Torben Jensen i en pressemeddelelse.
Q-Park har oplyst, at det pågældende skilt blev udskiftet i sommeren 2023. Det ændrer dog ikke på vurderingen, som nu giver mulighed for, at tidligere bøder kan blive refunderet – i hvert fald for dem, der har modtaget en afgift for at parkere uden tilladelse uden for de angivne tidsrum.
“Forbrugere skal let og enkelt kunne forstå vilkårene på parkeringsskilte, før de efterlader deres biler. Det er hverken rimeligt eller lovligt, hvis de kommer tilbage og finder en kontrolafgift, fordi parkeringsselskabets skilt har vildledt dem til at tro, at de parkerede korrekt,” lyder det videre fra Torben Jensen.
Det er nu op til de berørte bilister at tage kontakt for at få eventuelle afgifter genvurderet. Forbrugerombudsmanden understreger, at parkeringsvilkår skal være utvetydige – også i skiltets typografi og placering.