Er du for eller imod?
Lige nu læser andre
Debatten om trafiksikkerhed har fået ny næring, efter en opsigtsvækkende sag fra Sønderjylland har sendt chokbølger gennem både politi og politikere. En buschauffør – påvirket af alkohol – blev i juni taget for vanvidskørsel med passagerer ombord. Nu kan bussen til fire millioner kroner ende som politiets ejendom. Det har fået KristenDemokraterne til at kræve handling.
Partiet foreslår, at alkolås bliver et lovkrav i alle busser og tunge erhvervskøretøjer, der transporterer personer på offentligt mandat. Ifølge partiet skal Danmark ikke længere overlade passagerernes sikkerhed til tillid og stikprøver alene.
Et teknologisk sikkerhedsnet, der griber før det går galt
KristenDemokraterne peger på, at episoden i Tønder ikke er enestående. I Aarhus var en spirituspåvirket chauffør i 2019 tæt på at forårsage alvorlig skade, da han kørte en bybus hasarderet gennem byen. I Tønder ramte en beruset chauffør to unge passagerer. I begge tilfælde kunne alkolåse have forhindret, at busserne overhovedet blev startet.
Læs også
Forslaget fra partiet bygger på en model med gradvis implementering: Nye køretøjer skal udstyres med alkolås fra dag ét, mens den eksisterende flåde får en overgangsperiode på op til fem år. Samtidig ønsker partiet en støtteordning målrettet mindre vognmænd, så teknologien ikke kun bliver forbeholdt de store selskaber.
Et skridt foran – eller bagud?
Nogle operatører er allerede begyndt at installere alkolås frivilligt. Eksempelvis har GoCollective (tidl. Arriva) integreret teknologien som en del af deres sikkerhedsarbejde. Men uden nationale krav er det stadig op til hvert enkelt selskab, om passagerernes sikkerhed skal afhænge af intern politik eller ej.
KristenDemokraterne mener, at EU’s nye regler fra juli 2024 gør timingen oplagt. Her stilles tekniske krav til, at alle nye tunge køretøjer skal kunne eftermontere alkolås uden besvær. Ifølge partiet bør Danmark udnytte det momentum.
Et klart signal fra partiet
“Det er grotesk, at man i Danmark stadig kan sætte sig ind i en bus ført af en beruset chauffør – og det endda med det offentliges stiltiende accept. Når andre lande handler, og EU allerede har gjort teknologien klar, er det ubegribeligt, at Danmark tøver. KristenDemokraterne foreslår en ansvarlig og realistisk model med lovkrav, overgangsordning og støtte til mindre vognmænd. Vi kan vælge at forebygge – eller vente på næste episode. Valget burde være enkelt,” lyder det fra partiets transportordfører Niclas Aarestrup, i en pressemeddelelse.
Målet er at beskytte passagerer, styrke tilliden til den kollektive trafik og sende et tydeligt signal: Sikkerhed må aldrig overlades til tilfældigheder.