Jo mere prisen stiger, jo længere forbliver varen på hylden, viser nye tal.
Lige nu læser andre
Danske forbrugere har sat en markant bremse på den søde tand.
En ny analyse fra YouGov som B.T. har delt, viser, at chokolade oftere bliver liggende på hylden, mens hverdagsvarer som kaffe og smør fortsat ryger rutinemæssigt i indkøbskurven.
Tallene afslører, at chokoladepriserne er steget hele 38 procent siden 2019 – en prisgalop, der nu slår igennem på salget. Alligevel holder danskerne fast i andre basisvarer, selv om butikshylderne også dér er blevet dyrere under de seneste års inflation.
“Det kan både skyldes de høje priser, ændrede livsstilsvaner eller noget helt tredje,” siger Charlotte Alring, seniorkonsulent hos YouGov, i en pressemeddelelse.
Læs også
Hun peger på, at både økonomiske hensyn og øget fokus på sundhed kan få forbrugerne til at vælge søde sager fra, mens kaffepauserne stadig er svære at undvære.
Færre bidder siden 2021
Forbruget af chokolade toppede kort før de første markante prisstigninger i 2021 og har siden vist et vedvarende fald.
“Det er dog bemærkelsesværdigt, at forbruget generelt er faldet siden 2021, hvor de første store prisstigninger ramte, fordi vi på andre produktkategorier kan se, at forbruget stiger i takt med prisstigningerne,” bemærker Charlotte Alring.
Smør og kaffe står fast
YouGovs data viser samtidig, at mange forbrugere er villige til at betale ekstra for de varer, der anses som uundværlige – eksempelvis smør på morgenbordet eller kaffe to-go på vej til arbejde. Her ser salget fortsat robust ud til trods for en højere enhedspris.
Inflationen har sat sit aftryk på dagligvaremarkedet bredt, men analysen dokumenterer, at ikke alle produktkategorier reagerer ens. For chokolade tyder udviklingen på en reel priselasticitet: stiger prisen nok, falder efterspørgslen mærkbart. For kaffe og smør er forbrugerne tilsyneladende mere loyale – i hvert fald indtil videre.