Det lyder måske som helt almindelige varer på supermarkedets hylder, men de nyeste varianter hos Salling Group er alt andet end almindelige.
Det skriver Salling Group i en pressemeddelelse.
De er nemlig lavet af brød, der ellers ville være blevet smidt ud.
Med fire nye produkter lanceret i samarbejde med FoodRemade og bageriet Knæk & Bræk tager Salling Group et konkret skridt i kampen mod madspild.
Produkterne er lavet med mellem 50 og 100 procent overskudsbrød fra kædens egne bagerier.
“Vi glæder os til at se, hvordan kunderne tager imod vores nye knækbrød, pankorasp og ymerdrys, der både smager godt og giver vores brød én chance til,” siger Katarina Engberg, kategorichef i Salling Group.
Fra affald til appetit
Hver dag ryger omkring 2.200 tons spiselig mad i skraldespanden i Danmark, og brød er en af de største syndere. Men med lidt teknisk snilde og godt samarbejde kan det ændres. Hos FoodRemade bliver brødet revet i stykker og genanvendt som ingrediens i nye produkter.
En del af brødet bliver til ymerdrys og rasp, mens resten sendes videre til Knæk & Bræk, hvor det bliver bagt til knækbrød.
“De nye knækbrød er blevet superlækre, og vi er glade for at understøtte en utrolig vigtig mission – nemlig kampen mod madspild,” siger Anders Futtrup, bagermester og stifter af Knæk & Bræk.
Sparer både ressourcer og CO₂
Det nye tiltag er en del af Salling Groups mål om at halvere sit madspild frem mod 2030. Partnerskaber som dette er en vigtig brik, mener virksomheden, der allerede har lanceret flere lignende projekter – blandt andet øllen ’Upcycled’, brygget på gammelt brød.
Produkterne kan købes i føtex og Bilka fra den 20. maj til 29 kroner stykket – eller to for 49. Og måske er det netop fremtidens opskrift på mindre affald: En snack med smag af bæredygtighed.