Stor cadaeu til danskerne: Når milepæl 4 år før tid

Foto: Ritzau/Scanpix

Danmark har nået en stor milepæl 4 år før tid.

Alle medlemslandene af EU skal i 2025 gerne bruge under 40 plasticposer pr. borger i gennemsnit om året.

Det er et led i en mere klimavenlig hverdag, hvor man blandt andet gerne vil begrænse den globale produktion af plasticposer.

Dog er de fleste plasticposer i dag lavet af genanvendt plastic.

Læs også

Mormor skal møde sit nyfødte barnebarn: Så opdager hun, at datteren har holdt noget skjult

For at komme tættere på målet, betaler forbrugeren i dag obligatoriske 4 kroner for en pose i butikker. Det er noget, EU har bestemt.

Om det skyldes de 4 kroner, kan man ikke direkte sige.

Det har faktisk ikke haft den store effekt.

Faktum er dog, at vi i Danmark allerede har nået EU’s målsætning om mindre forbrug af plasticposer.

Det blev faktisk allerede nået i 2020, hvilket altså er 5 år før tid. Og det er rigtig godt. 

“Vi kan sætte flueben nu. Det er flot af det danske marked og de danske forbrugere,” siger Jakob Zeuthen, der er miljøpolitisk chef hos Dansk Erhverv til DR.

 Det er tal herfra og fra Skat, som viser den store nedgang i forbruget.

“Borgerne er i stigende grad blevet rigtig gode til at tage sine egne poser med, som de putter deres varer ned i og bringer hjem, siger Jakob Zeuthen.

"Hvis man går ned og handler ind, så oplever jeg også selv, at der i dag næsten er flere mennesker, som har sin egen pose med.”

I 2017 købte en dansk borger i gennemsnit 59 plasticposer om året, hvorimod tallet indtil videre i 2021 er 32 poser.

Der er altså næsten tale om en halvering i antallet på ikke engang 4 år.

Selvom det er en rigtig god nyhed, så står forbruget af plasticposer faktisk kun for 1,5 % af Danmarks samlede plasticforbrug.

Men selvom den klimamæssige effekt måske ikke er gigantisk, så er den symbolske betydning ikke at undervurdere. 

“Det er jo symbolske mængder i forhold til det samlede forbrug af plast. Men det har en stor betydning alligevel, fordi plastikposen er blevet det sted, hvor forbrugerne vågner op,” siger Jakob Zeuthen.

Læs også

DR-kendis skal giftes med TV2-profil