Forside Indland Til alle de artige: Her kan du få julefavorit til...

Til alle de artige: Her kan du få julefavorit til en flad femmer

indkøb
Foto: Shutterstock

Dagligvarebutikkerne er gået i slutspurt i priskrigen.

Lige nu læser andre

Danske juleborde kan se frem til en særdeles billig omgang risalamande, efter dagligvarekæderne har blændet op for de mest aggressive pristilbud på piskefløde i mands minde.

SuperBrugsen fører i øjeblikket an med en pris, der får de normale 30 kroner per karton til at ligne dårlige nissestreger.

For kun 4,95 kroner kan kunderne sikre sig en halv liter af de fede dråber, hvilket markerer kulminationen på en intens kamp om de danske forbrugere op til højtiden.

Strategien er simpel, men risikabel for butikkernes bundlinje: Ved at sælge fløden med et massivt tab håber kæderne at lokke folk ind i butikken, så de køber resten af juleindkøbene samme sted.

Milliardkoncernens lumske lokkemad

Coop lægger ikke skjul på, at de lave priser er et bevidst greb for at styre kundestrømmen. Ved at variere tilbuddene mellem deres forskellige kæder, som SuperBrugsen og 365discount, forsøger de at fordele de handlende strategisk.

Læs også

Informationsdirektør Jens Juul Nielsen forklarer, at det lave prispunkt er en ren investering i kundernes besøg.

”Det er jo vores måde at forsøge at lokke kunder i vores butikker i håbet om, at de fylder kurven med andre varer,” forklarer han til B.T.

Bilka og Lidl puster SuperBrugsen i nakken

Konkurrencen er benhård, og flere andre spillere har meldt sig ind i kampen om de 4,95 kroner. Bilka matcher prisen, men har indført strammere restriktioner med kun tre kartoner per person over en kortere periode. SuperBrugsen tillader derimod op til seks styks per kunde helt frem til den 23. december.

Lidl er også med på den lave pris, men her kræves det, at man benytter butikkens app for at få rabatten.

Discountkæder som Netto og Rema 1000 ligger en smule højere med priser på henholdsvis 5,95 og 9 kroner, men selv her er der tale om store besparelser i forhold til normalprisen.

Læs også

Statistikken gør tilbuddene uimodståelige

Prisfaldet på fløde lander på et tørt sted for mange husstande. Tal fra Danmarks Statistik viser nemlig, at mejeriprodukter – når man ser bort fra mælk, ost og smør – er steget med 6,6 procent det seneste år. Det gør de kunstigt lave priser på netop piskefløden til et kærkomment lyspunkt i et ellers dyrt julebudget.

Jens Juul Nielsen påpeger, at de ekstreme priser er et svar på kundernes specifikke efterspørgsel i december. Selvom man teoretisk set kunne køre med lavere priser hele året, foretrækker forbrugerne de store prishop i forbindelse med højtiden.

Ved at sætte penge til på fløden nu, sikrer butikkerne sig den mest værdifulde valuta i december: kundernes loyalitet og fyldte indkøbsvogne.

Ads by MGDK