Trafikselskab med provokerende reklame: Din kone kan sagtens tage toget

Skrevet af Henrik R

05/05/2021
Foto: Gorm Kallestad/NTB/Ritzau Scanpix
Foto: Gorm Kallestad/NTB/Ritzau Scanpix
Et nordjysk trafikselskab er kommet i modvind efter en provokerende annonce.

Mest læste i dag

Der er ingen tvivl om, at man skal være meget forsigtig, hvis man begynder på noget, der ikke har bare en snert af ligestilling.

Det må Nordjyllands Trafikselskab også sande, efter at de præsenterede en yderst provokerende reklame.

Reklamen går i alt sin enkelthed ud på, at din kone da sagtens kan tage toget i stedet for at køre bil. Det kan nemlig medføre en stor besparelse.

“Er du klar over, hvor mange penge i kan spare, hvis din kone dropper bilen og begynder at tage toget?” lyder det provokerende i deleteksten til reklamen.

Længere nede skriver de ‘Din kone kan da sagtens tage toget’

‘Vi har gjort det helt bevidst’

Reklamen blev hurtigt delt på de sociale medier, hvor mange var forargede over teksten fra Nordjyllands Trafikselskab.

Den digitale rådgiver Morten Ellegaard har delt reklamen, hvor han skriver: “Velkommen til Nordjylland - landsdelen der er et par årtier bagud,” med henblik på, at Nordjylland ikke skulle være lige så langt med som de andre landsdele hvad angår MeToo.

Flere på Twitter er chokerede over reklamen fra Nordjyllands Trafikselskab, men der er dog også opbakning. Blandt andet fra brugeren ‘Bend the Bench’ der skriver:

“Rolig nu - det er, hvad nordjyderne kalder for humor. De er nemlig ikke så krænkelsesparate,”

Når det kommer til reklamen, så tyder meget på, at det har været en ganske bevidst strategi fra selskabet, at de ville provokere. Det skriver de selv i en kommentar til reklamen.

“Vi har helt bevidst valgt et provokerende udsagn. Nogle gange er det det, der skal til for at blive set og hørt og få folk til at forholde sig til en. Ud fra de reaktioner lige præcis det her opslag har affødt, må vi konstatere, at det har den ønskede effekt,” lyder det fra Nordjyllands Trafikselskab.

Hvad mener du? Er det god markedsføring eller har de krydset grænsen?