Hvis den nye model bliver godkendt, vil det kunne mærkes i hele landet.
Lige nu læser andre
Transportlandkortet i Danmark kan stå over for en markant forenkling, hvis De Radikale får lov at føre deres nye udspil ud i livet.
Under partiets sommergruppemøde løftede politisk leder Martin Lidegaard sløret for et forslag, der ikke blot skal gøre kollektiv transport billigere – men også langt nemmere at forstå.
“I dag har vi, og jeg mener det helt seriøst, 1000 zoner i vores lille land, og vi siger nu, at der kun skal være tre zoner,” lød det fra Lidegaard under præsentationen, ifølge Ekstra Bladet.
Forslaget indebærer en opdeling i en østlig og en vestlig zone – delt ved Storebælt – samt en selvstændig zone på Bornholm. Hensigten er, at rejsende ikke længere skal kæmpe med snørklede zoneregler, men i stedet navigere i et langt simplere system.
Fast pris – også på tværs af landsdele
Udspillet lægger op til en startpris på 24 kroner for en times rejse inden for én zone. Rejser, der strækker sig over mere end en time, skal koste 10 kroner ekstra per time. Bevægelse mellem zonerne sættes til 199 kroner for de første tre timers transport – og stiger derefter med 10 kroner i timen. Prisen kan dog aldrig overstige 249 kroner i døgnet.
Læs også
“Det betyder i praksis, at det bliver markant billigere. Især på de lange strækninger. Det vil binde Danmark sammen. Og selv om prisen sænkes, vil vi få flere passagerer og dermed højere indtægter,” sagde Martin Lidegaard med henvisning til beregninger fra blandt andet DSB, Rambøll og IDA.
Milliardpulje og klar målsætning
Udspillet bliver en konkret forlængelse af partiets tidligere fremlagte 2030-plan, hvor én milliard kroner er øremærket kollektiv trafik. En investering, De Radikale håber kan vende en udvikling, hvor den kollektive transport er gået tilbage.
Siden 2007 er andelen af rejser foretaget med offentlig transport faldet fra 8,3 til 7,6 procent.
Ifølge partiet er potentialet for flere passagerer stort, men Lidegaard vil endnu ikke sætte tal på den forventede effekt.
Målet er klart: Flere skal fravælge bilen og hoppe ombord i bus, tog og metro – uden at blive flået økonomisk eller forvirret af zonesystemer på vejen.