Derfor skal du både bruge varmt og koldt vand, når du går i bad

Foto: Shutterstock.

Der er en god grund til, at man bør overveje at skrue på termostaten undervejs.

Det kan godt være svært at komme op om morgenen. Et varmt bad kan ofte lokke og hjælpe med til, at det er lidt lettere at forlade den bløde seng.

Læs også

Det tager blot 5 minutter: Denne japanske metode mod rygsmerter deles over hele verden

Men faktisk bør man overveje at skrue på termostaten undervejs. 

Det skriver siden Self.

Faktisk bør rutinen i badet foregår på denne måde:

Start med et koldt gys, skru herefter op for varmen og slut af med at vende tilbage til det kolde vand i 30 sekunder, før du hopper ud af badet.

Det giver god mening at skrue ned for temperaturen i badet undervejs. Foto: Shutterstock.

Ifølge videnskab er det kolde vand forbundet med at mindske stress, et stærkere immunsystem, øget fedtforbrænding og antidepressive virkninger. Mens det varme vand øger blodgennemstrømningen. Derfor skulle kombinationen af 'koldt-varmt-koldt'-vand altså være den perfekte start på dagen.

Andre gode råd

Forståeligt nok er det ikke alle, der synes, at det lyder specielt dejligt med koldt vand om morgenen. Der er heldigvis også andre måder, der kan være med til, at man føler sig mere vågen fra morgenstunden af.

Foto: Shutterstock.

Herunder får du et par gode råd:

  • Skru op for styrketræningen: Undersøgelser har vist, at træning, der fokuserer på styrke, er med til at producere adenosin, hvilket gør dig døsig. Styrketræning om dagen burde det altså påvirke søvnkvaliteten, så du er meget mere frisk og veludhvilet, når du vågner op.

  • Yoga-øvelser om morgenen: Hvis styrketræning ikke er noget for dig, så kan det være, at du skal prøve med nogle yogaøvelser om morgenen? Når du vågner op, stiv og træt i kroppen, så kan de smidiggørende stræk vække kroppen på en skønt og styrkende måde.

    Læs også

    Laver omelet i en pose: Resultatet overrasker

     

 

 

 

 

 

Dagens Gossip