Det sker med din krop blot 3 uger efter at være stoppet med at ryge

05/10/2023 15:10

Nicolai Steinicke

Livsstil
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Premierminister Rishi Sunak har foreslået en ny tilgang til at tackle rygning i Storbritannien.

Mest læste i dag

Sunak sagde, at han ville hæve rygealderen med et år for hvert år, hvilket betyder, at en 14-årig i dag 'aldrig lovligt vil blive solgt en cigaret'.

Ved at bruge sin tale på den konservative partikonference hævdede premierministeren, at rygning koster Storbritannien 17 milliarder pund om året og er det største enkeltstående problem, som velfærdssystemet står over for.

Og hvis disse planer har fået dig til at tænke på at stoppe - så er der hjælp at hente. Men hvad sker der med din krop, når du først stopper?

Nå, virkningerne af at holde op med at ryge begynder fra så lidt som 20 minutter efter din sidste cigaret, hvor din puls vil begynde at vende tilbage til normal. Dine iltniveauer begynder at komme sig efter otte timer, og efter to dage er al dvælende kulilte skyllet ud af din krop.

Fordelene ved at holde op er unægtelig det værd, men dermed ikke sagt, at det er nemt.

De første tre dage er intense, og på den tredje dag efter at holde op med at ryge oplever mange tidligere rygere ubehag ved fysisk abstinens.

Symptomer på denne abstinens kan omfatte influenzalignende symptomer, irritabilitet, angst, søvnløshed og øget appetit, forklarer Very Well Mind, så i det hele taget bliver det ikke behageligt. Det skriver LADbible.

Du kan hjælpe med at lindre abstinenserne ved at spise fem små måltider om dagen, drikke masser af vand, gå en tur og tage en hurtig lur, men forhåbentlig begynder trangen at aftage omkring tre til fire uger efter, at du har holdt op.

I mellemtiden bemærker NHS, at inden for to til 12 uger efter ophør vil blod pumpe igennem til dit hjerte og muskler mere effektivt.

Hold fast i dit nye røgfri liv, og efter tre uger vil de fleste mennesker, der holder op, have klaret sig gennem chokket ved fysisk tilbagetrækning.

Din krop vil have overvundet det fysiske behov for nikotin, selvom det måske ikke føles sådan i dit sind som et resultat af psykologisk tilbagetrækning, som kan få dig til at føle, at du har lyst igen.

For at hjælpe med at ignorere trangen råder Very Well Mind til at skrive ned grundene til, at du holder op for at undgå at 'romantisere' rygning, samt at fokusere på mere sunde eller produktive tanker.

Identificer de triggere, der giver dig lyst til at tage en cigaret, så du kan være forberedt på at tackle dem, og sørg for at være tålmodig med dig selv. Du kan også søge støtte fra onlinegrupper eller venner.

Efter tre måneder var nogle tidligere rygere måske kommet over 'nyheden' ved at holde op og blive fristet til at tage en cigaret til, men du kan undgå trangen, hvis du forbliver fokuseret på de sundhedsmæssige fordele, minde dig selv om, at det du føler er normal og midlertidig, og gør dit bedste for at distrahere dig selv fra enhver trang.