Få danskere ved det: Hvordan du placerer dine hænder på rattet kan være forskellen mellem liv og død

Nicolai Steinicke

75 uger siden

|

28/12/2023
Livsstil
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Hvordan du placerer dine hænder på rattet kan være forskellen mellem liv og død.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Høj fart og uopmærksomhed er to vigtige faktorer, som ofte fremhæves i forbindelse med ulykker.
Heldigvis har moderne biler en række sikkerhedssystemer og enheder, der kan redde liv, men i nogle tilfælde kan airbaggen – eller airbaggen – faktisk virke mod sit formål.
- Når du holder den ene hånd oven på rattet, kan du få alvorlige skader, hvis airbaggen udløses. Så er armen i vejen og du får den lige i ansigtet ved en kollision. Og ikke mindst et muligt ur i hovedet. Folk fatter ikke, at det her er livsfarligt, siger kommunikationsrådgiver Nils Sødal i NAF til Elbil24.

Nogle bilister har gjort det til en vane at læne sig til siden og styre bilen med den modsatte hånd oven på rattet. Andre søger denne siddestilling, når de har kørt længe og gerne vil aflaste armene.

Begge dele skal absolut undgås, advarer Sødal - og støttes af det norske vejvæsen:
- Jo højere oppe på rattet du holder i hænderne, jo større er chancen for, at dine arme kommer i vejen for airbaggen. Det vigtigste er at fjerne den ene hånd oven på rattet. Det er langt det farligste, siger Dag Terje Langnes i det svenske vejvæsen til Elbil24.
Der har været en løbende debat de seneste år om, hvorvidt det såkaldte ti på to- træk er forældet eller ej.
Mange mennesker med kørekort er blevet lært, at ti ud af to er standardtrækket. En række eksperter har gennem årene stillet spørgsmålstegn ved, om dette er korrekt.

- Det har været hyppigt diskuteret, ja. Mange hævder, at trekvartgrebet giver mere stabilitet. Så trykker man på rattet i stedet for at trække i det, da man skulle tilbage i dagen, hvor man kunne sidde der med en bil uden servo, siger Langnes.

Ratgrebet, der anbefales
Ved at placere dine hænder på rattet, som om rattet er et ur, og dine visere er placeret, som om klokken er kvart i tre, vil du holde dine visere lidt lavere end ti over to.
Dette mindsker risikoen for, at de kommer i vejen for airbaggen. Kvart tre er også det greb NAF anbefaler.
For at genopfriske jer bilisters viden, vil Sødal vise de forskellige ratgreb og hvorfor de kan eller ikke kan bruges.
- Det er vigtigt at huske, at man som chauffør altid skal have hænderne i standby-position. Er de ikke det, når man næppe at skifte takt, hvis der pludselig skulle ske noget uventet, siger Sødal.
Kvart i tre:

Det greb er det, rattet er designet til. Med nyere og mere moderne biler ændres rattene også, men langt de fleste rat er lavet til at passe til dette greb og give støtte til tommelfingrene.

- Hvis airbaggen udløses, vil dette greb sikre, at den ikke kommer tæt på hænder eller arme. Dette greb giver også den bedste kontrol og bevægelsesfrihed for armene, siger Sødal.

Hvis du vil se flere greb på rattet og hvad eksperterne synes om de greb, kan de ses her.

Ads by MGDK