Sådan sikrer du, at din kuffert bliver den første, der bliver læsset af flyet.
Lige nu læser andre
Tunge ben, tør hals og lidt for lidt tålmodighed. Efter en lang flyrejse er det sidste, man har lyst til, at stå og stirre på bagagebåndet, mens tiden snegler sig af sted. Alligevel ender mange netop dér – som én i en svedig menneskeklynge, der alle spejder desperat efter en sort Samsonite med en farvet strop.
Men der findes faktisk tricks, som kan tippe oddsene til din fordel. Og nej, det kræver hverken bestikkelse, magi eller klager ved skranken.
Rejsehjemmesiden Club Alliance kommer dig til undsætning.
Tre metoder skiller sig ud, hvis du vil være blandt de første med kufferten i hånden – og videre mod hotellet, stranden eller din seng.
Læs også
1. Rejs som en VIP – eller næsten
Flere flyselskaber tilbyder “priority bagage” til de loyale kunder i toppen af bonusprogrammerne. Det betyder, at din kuffert bliver mærket til særbehandling og derfor lander tidligere på båndet. Rejser du på første klasse, er hurtig bagagehåndtering nærmest en medfødt ret. Og i nogle tilfælde kan blot få rejser – eller et tilknyttet kreditkort – skaffe dig adgang til systemet.
2. Gatedrop med fordel
Har du en mindre kuffert, og bliver du tilbudt at checke den ind ved gaten? Tag imod. På mindre fly bliver gate-checket bagage ofte placeret bagerst i lastrummet – og den ende bliver typisk tømt først. Det kræver dog, at flyet håndterer bagagen manuelt, hvilket især sker på regionale og indenrigsruter.
3. Vær blandt de sidste i køen
Jo senere du afleverer din bagage ved check-in, jo større er chancen for, at den placeres sidst i flyets lastrum – og dermed også tages ud først. Det er naturligvis ikke nogen garanti, især hvis kabinen er fyldt med frequent flyers, men det er et kendt trick blandt erfarne rejsende.
Bagage, ro og planlægning
Selvom det aldrig er til at forudsige præcis, hvordan en lufthavnsbagagehåndtering udvikler sig, kan disse taktikker gøre en forskel. Hverken raketvidenskab eller held – bare lidt viden og timing.
Og næste gang du går direkte mod udgangen, mens resten af flyet stadig stirrer ned i bagagerenden? Så ved du hvorfor.