Forside Nyheder 150 millioner om året: Nu vil de gøre offentlig transport...

150 millioner om året: Nu vil de gøre offentlig transport gratis

Bus, trafik, københavn, copenhagen, traffic
Anna Yordanova/Shutterstock

Nu vil de gøre offentlig transport gratis.

Lige nu læser andre

Der blæser nye vinde i den københavnske valgkamp, hvor Socialdemokratiet og Radikale Venstre arbejder på et udspil, der kan ændre byens kollektive trafikvaner markant.

Ifølge oplysninger til TV 2 Kosmopol ønsker de to partier at gøre det muligt for unge og udvalgte ældre at køre gratis med bus, tog og metro i hovedstaden.

Et forslag, som ifølge beregninger vil koste omkring 150 millioner kroner om året.

Planerne er dog endnu ikke præsenteret officielt, men Radikales spidskandidat, Christopher Røhl, bekræfter, at et udspil er på vej.

Han ønsker dog ikke at gå i detaljer med, hvilke grupper der vil blive omfattet.

Læs også

For Socialdemokratiet indgår initiativet i en bredere politisk linje, hvor partiets borgmesterkandidat Pernille Rosenkrantz-Theil allerede har lanceret idéen om gratis daginstitutioner i København.

Møder hård kritik

På Københavns Rådhus bliver forslaget mødt med både undren og hård kritik. Konservative rådsmedlem Morten Melchior peger på, at kommunen reelt ikke har indflydelse på taksterne.

“Det er et noget mystisk forslag, for taksterne på den offentlige transport er slet ikke noget, vi kan bestemme i kommunen,” siger han til TV 2 Kosmopol.

Også Alternativets spidskandidat, Karoline Lindegaard, er skarp i tonen og kalder idéen absurd, fordi de samme partier tidligere har støttet prisstigninger på metroen. Venstres borgmester Jens-Kristian Lütken advarer mod, at regningen i sidste ende ender hos de øvrige brugere af den kollektive trafik:

Læs også

“Hvis man gennemfører det forslag, betyder det, at det bliver dyrere for alle andre at køre med offentlig transport.”

Ifølge politisk kommentator Carsten Mai handler forslaget om at imødegå den kritik, Socialdemokratiets udspil om gratis daginstitutioner blev mødt med.

Han vurderer dog, at vælgerne kan reagere skeptisk, når der kort før valget uddeles mange økonomiske løfter.

Debatten om gratis kollektiv transport er dermed rykket ind midt i valgkampens nerve, hvor spørgsmålet om, hvordan pengene skal findes, forbliver ubesvaret.

Ads by MGDK