Bilgigant med stor nyhed

Skrevet af Mathias Nielsen

24/11/2022
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Mercedes-Benz lancerer en ny, stor satsning, som ikke er set før.

Dagens topnyheder

Det er ikke kun Tesla, som producerer en masse elbiler - langt fra endda. I det seneste års tid har den tyske bilgigant Mercedes-Benz lanceret den ene EQ-model efter den anden, endda i et tempo, som få hvis nogen overhovedet har kunne følge.

Elbiler har en masse ny teknologi, som derfor også giver en masse nye muligheder. I nær fremtid kan du nemlig købe ekstra ting til elbilen, også selvom du har forladt forhandleren med den ellers færdige bil.

Mercedes satser nemlig på noget helt nyt, som vel mest af alt minder om at tilkøbe ekstra indhold til et spil på Playstation-store.

Bilproducenten er nemlig på vej med en abonnementsløsning, hvor du for den nette sum af 1.200 dollar om året – svarende til 8.600 kroner – kan få låst op for flere hestekræfter og dermed hurtigere acceleration til din bil.

Så kører du rundt i en Mercedes i USA og ejer en EQE- eller EQS-model og synes, det går lidt sløvt med at få bilen op i fart, så kan du altså snart løse det problem, hvis du vil betale de 1.200 dollars.

Da der er tale om et abonnement, så vil hestekræfterne også forsvinde igen, skulle du vælge ikke at forlænge abonnementet. Det skriver det amerikanske erhvervsmedie Bloomberg ifølge Berlingske.

Her henvises der til Mercedes’ amerikanske hjemmeside, hvor et tilvalg kaldet »Acceleration Increase« er dukket op.

»KOMMER SNART – Accelerer kraftigere, hæv drejningsmomentet og maksimer ydelsen på din Mercedes-EQ,« lyder det på siden for abonnementet.

Mercedes-Benz oplister også selv et par eksempler på den reelle forskel med sedan-modellerne EQE og EQS

Køber du en EQE 350 4MATIC, vil de 1.200 dollar om året få den til at gå fra nul til knap 100 kilometer i timen på 5,1 sekunder i stedet for 6,0 sekunder.

Og køber du en EQS 450 4MATIC, vil accelerationen fra nul til knap 100 km/t med en omgang »Acceleration Increase« kunne klares på 4,5 sekunder i stedet for 5,3 sekunder.

Det er altså lige knap 1 sekund hurtigere, at man kan forvente at ramme 100 km/t, hvis man køber abonnementet. Det er på nuværende tidspunkt ikke meldt ud, om den nye abonnementsløsning kun vil gælde biler på det amerikanske marked.