Coop bekræfter stor ændring: Vil sende et tydeligt signal til kunderne

Skrevet af Kamille Isaksen

22/11/2023
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Ændringen skyldes, at Coop vil understrege deres værdier og fokusset på bæredygtighed.

Dagens topnyheder

Coop-kæden, der samler Kvickly, SuperBrugsen og tidligere Irma-butikker i en ny fusion, vil introducere danskerne til den første butik af denne art i Hinnerup. Denne forening markerer ikke kun etableringen af en ny detailhandelsenhed, men også en ændring i farvespektret.

Allan Kristoffersen, kædedirektør for Coop, afslørede mandag den planlagte udvidelse af discountmatch-programmet, der vil udvide sortimentet fra 500 til 1000 varer i Coop-kæden.

Yderligere ændringer i farvesammensætningen afsløres nu af Coop. 

Det skriver B.T. 

Ligesom transformationen af Fakta til Coop 365 Discount, vil den røde farve blive erstattet af grøn på facaderne, hvilket fremhæver Coop-navnet.

Jens Juul Nielsen forklarer, "Det gør vi for at sende et tydeligt signal. Det skal signalere bæredygtighed, økologi og dyrevelfærd, som er værdier, vi går meget op i."

Spørgsmålet om ændringerne kun indebærer kosmetiske forandringer eller repræsenterer reelle ændringer i virksomhedens indre blev rejst i forbindelse med tidligere transformationer.

Denne spekulation slog Jens Juul Nielsen dog hurtigt til jorden, idet han understregede, at der jo er langt flere nye elementer i dette end blot farveskiftet. Hertil nævnte han, at den nye facade er, ligesom resten af de to første butikker, en test. Derfor kan det også godt ende med, at farven ikke bliver endegyldigt grøn.

Coop har traditionelt været kendt som 'de røde' internt i branchen, men deres skift til en grøn facade markerer en ændring i denne arketypiske opfattelse og er ment til at understrege deres værdier. 

På trods af snakken omkring facade skiftet er det dog nok ikke det, som Coops kunder går mest op i. Her er det nok vigtigst, om Coop kan levere de korrekte varer til rette priser. 

For kunderne er det dog sandsynligvis vigtigere, om Coop kan levere de rette varer til de rette priser, uanset farveskiftet.