Dansk bank betaler millioner tilbage til kunderne

Skrevet af Julie Møller

04/09/2020
Foto: Michael Bager/Jysk Fynske Medier/Ritzau Scanpix
Foto: Michael Bager/Jysk Fynske Medier/Ritzau Scanpix
I dag begynder banken at informere de berørte nuværende og tidligere kunder.

Dagens topnyheder

“Vi forventer, at den samlede kompensation vil være mellem 80 mio. kr. og 100 mio. kr.”

Sådan skriver Danske Bank i en pressemeddelelse udsendt fredag.

Danske Bank begynder i dag at informere de berørte nuværende og tidligere kunder, og der er primært tale om Private Banking-kunder i Danmark, oplyser banken.

Omkring 900 kunder kompenseres 

Direktør for Private Banking Danmark, Bente Nielsen, udtaler:

”Vores gennemgang viser, at omkring 900 kunder ikke modtog tilstrækkelig information om de forventede negative nettoafkast i de berørte lavrisikostrategier. Det undskylder vi og kompenserer naturligvis de berørte kunder.”

Fra 1. februar 2017 til 5. juli 2018 var der forventet negativt nettoafkast i nogle af lavrisikostrategierne i pasningsløsningen Danske Porteføljepleje, som kunderne ikke blev informeret tilstrækkeligt om, og det er årsagen til kompensationen.

Danske Bank er i gang med at beregne de enkelte kunders kompensation og forventer, at den samlede kompensation vil være mellem 80 mio. kr. og 100 mio. kr.