Nu tager sagen en ny uhyggelig drejning.
Lige nu læser andre
Det begyndte med små prikker på himlen.
Senere viste det sig, at det var uidentificerede droner, der i de seneste måneder er blevet observeret over flere europæiske lufthavne.
I Danmark blev situationen for alvor alvorlig, da Københavns Lufthavn i september måtte lukke al flytrafik efter meldinger om droner i området.
Kort efter blev der rapporteret om lignende episoder over Aalborg, Sønderborg og Esbjerg. Passagerer blev sat på jorden, fly aflyst, og myndighederne stod tilbage med flere spørgsmål end svar.
Er din bilforsikring også alt for dyr? Gør som mange andre og få et uforpligtende tilbud af findforsikring nemt og hurtigt. (reklamelink)
En dyster advarsel fra Moskva
Læs også
Nu kaster den tidligere russiske præsident og nære Putin-allierede Dmitrij Medvedev nyt og skræmmende lys over hændelserne.
I et opslag på sociale medier advarede han europæerne om, at de snart vil mærke ‘krigens fare’ på egen krop.
Han skrev, at de ‘kortsynede europæere’ burde ‘bæve som dumme dyr, der drives til slagtning’, og tilføjede, at Rusland blot ‘venter på separat kommando’, før der sker mere.
Udtalelserne har vakt bekymring i både politiske og sikkerhedsmæssige kredse, selv om Medvedev ikke direkte bekræftede, at Rusland står bag droneaktiviteten.
Mistanke om elektronisk krigsførelse
Rusland er tidligere blevet mistænkt for at have forstyrret civile flysystemer, men aldrig i et omfang som nu.
Læs også
Ifølge internationale data oplevede mere end 46.000 flyvninger mellem august 2023 og marts 2024 problemer med GPS-interferens i områder som Østersøen, Sortehavet og det østlige Middelhav.
Den britiske Ruslandsekspert Keir Giles vurderer, at Rusland bruger forstyrrelserne som en del af sin ‘gråzonekrig’ mod NATO.
Han advarer om, at evnen til at lamme GPS-systemer i både luft- og landtrafik i princippet kan immobilisere hele Europa.
Et foruroligende signal
Flere analytikere peger på, at dronerne kan være en del af en bredere strategi for at teste Europas beredskab. Hændelserne i Danmark og Sverige kan dermed være forvarsler snarere end enkeltstående episoder.
Mens lufthavnene igen har åbnet, og flytrafikken er normaliseret, hænger én tanke fortsat i luften: Hvad sker der næste gang?