DSB sender IC4 til afgørende eksamen

Skrevet af admin

23/06/2014

Dagens topnyheder

DSB vil sende det skandaleramte IC4-tog til en "afgørende eksamen". Her skal internationale eksperter vurdere, om toget har en fremtid på de danske skinner.

- DSB har besluttet at igangsætte ny undersøgelse af IC4/2-togene for at få belyst, om det er realistisk og økonomisk forsvarligt at få togene ud at køre med en tilstrækkelig høj driftsstabilitet, oplyser selskabet i en pressemeddelelse.

Undersøgelsen omfatter også IC4-togets "lillebror" IC2, der indeholder mange af de samme komponenter og ligeledes er bygget af italienske Ansaldobreda.

IC4-toget har siden det blev bestilt i 2000 trukket et stigende antal af skandaler bag sig, og flere er kommet til, efter det sidste tog blev modtaget i september 2013 - otte år for sent.

- De seneste par års driftserfaringer viser, at lidelseshistorien om IC4/2 ikke stopper med leverancen af togene. Senest har mangelfuld kommunikation mellem koblede togsæt, aksellejekasser - og manifoldrevner tilføjet sig listen over udfordringer, skriver DSB.

Disse erfaringer strider ifølge DSB imod konklusionen i den rapport, som det britiske konsulenthus Atkins udarbejdede fra Transportministeriet i 2011, hvor konklusionen lød, at IC4 grundlæggende var et sundt tog, som med de rette opgraderinger ville være "value for money".

- Man bør i den situation vurdere, om fortsatte investeringer er tiden og pengene værd, forklarer direktør for DSB Vedligehold A/S, Steen Schougaard Christensen, i pressemeddelelsen.

- For selvom vores medarbejdere de seneste par år har haft god fremdrift med at rette op på kvaliteten af togene, så udestår der meget arbejde. Og der er næppe nogen tvivl om, at nye udfordringer vil komme til i takt med, at flere af togene kommer ud at køre, tilføjer han.

DSB ved dog på nuværende tidspunkt ikke, hvad alternativet til IC4 er.

- Der står jo ikke just tog parat til levering rundt omkring i Europa, så det eneste, der med sikkerhed kan siges om en plan B er, at det kan blive dyrt, og det bliver svært, konkluderer Steen Schougaard Christensen.

/ritzau/