Men fra 1. maj 2025 gælder der nye fartgrænser på udvalgte motorvejsstrækninger, og årsagen er ikke politik – men varme.
Tyske myndigheder har nemlig indført varmerelaterede hastighedsgrænser for at beskytte bilister mod farlige vejskader.
Flere motorvejsstrækninger i det sydlige Tyskland er særligt udsatte, fordi gamle betonbelægninger kan slå revner og danne farlige buler i sommervarmen.
Det skriver tjekkiske Autozive.
Begrænsning gælder fra maj til september
Den nye midlertidige fartgrænse er 120 km/t for personbiler op til 3,5 ton – og endnu lavere for tunge køretøjer og motorcykler, hvor grænsen lyder på 80 km/t.
Tiltaget gælder blandt andet følgende motorvejsstrækninger:
A3 mellem Deggendorf og Hengersberg
A92 mellem Oberschleißheim og Eching-Ost samt Freising-Süd og Dingolfing-Ost
A93 mellem Saalhaupt og Elsendorf
Begrænsningerne vil være tydeligt skiltet og gælde frem til september 2025.
Gammelt beton og høj varme giver lig farlige veje
Ifølge Autobahn GmbH, som står for vedligeholdelsen af det tyske motorvejsnet, er de udvalgte strækninger særligt følsomme over for varme på grund af deres alder, slid og trafikmængde.
Når temperaturen stiger, kan den gamle beton hæve sig pludseligt – og i værste fald få biler til at miste kontrollen.
Tidligere har Tyskland kun brugt sådanne fartbegrænsninger midlertidigt ved ekstreme temperaturer, men nu indføres de altså fast i sommerhalvåret.
Danskere bør sænke farten – og undgå bøder
Kører du sydpå denne sommer, er der god grund til at være opmærksom – også selvom du plejer at nyde friheden på Autobahn.
Ikke alene risikerer du bøder, hvis du overser de nye begrænsninger, men du kan også ende med alvorlige skader på bilen – eller værre.
Så næste gang du trykker speederen i bund mod München eller Østrig, så tænk dig om en ekstra gang. Farten er ikke længere helt fri i Tyskland.