Teknologien ruller hurtigt ind på de danske veje, men for mange bilejere føles det som at miste grebet om rattet.
Man bliver forvirret over de mange knapper og funktioner de nye biler har. Man vil gerne gøre noget, men man er bange for at trykke for en forkert knappe.
Nye biler er udstyret med en række avancerede førerassistentsystemer som vognbaneassistent, blindvinkelalarm og automatisk nødbremse.
Systemer, der på papiret skal øge sikkerheden, men som i praksis skaber forvirring, irritation og i nogle tilfælde mistillid.
En ny undersøgelse fra DG Cities afslører, at fire ud af ti bilister ikke føler, de har fået tilstrækkelig information om, hvordan systemerne fungerer. Og det mærkes bag rattet.
Det skriver Boosted
Flere oplever, at bilen pludselig bremser eller retter op uden forklaring, hvilket ikke skaber tryghed, men usikkerhed.
“Jeg har købt bilen for at køre selv, ikke for at diskutere med den,” lyder det ærligt fra en frustreret bilist i undersøgelsen.
Sådan forværres problemerne
Problemet forværres af, at teknologien varierer markant mellem bilmærker. Når bilister skifter model, møder de nye funktioner med egne logikker, og uden grundig introduktion.
Kritikken rammer både bilmærker og forhandlere. Systemerne fremhæves sjældent i salgsdialogen, og mange bilkøbere får udleveret nøglerne uden ordentlig gennemgang.
Konsekvensen er, at flere selv slår funktionerne fra. Vognbaneassistenten får ofte kritik for at være aggressiv, mens andre oplever, at advarsler enten kommer for sent eller slet ikke.
Mistroen til teknikken vokser. For nogle går det så vidt, at de overvejer at skifte bilen ud, trods store økonomiske konsekvenser. Som folkepensionisten Bjarne Woetmann fortæller:
“Jeg har været glad for min gamle bil, men den nye fartbegrænser er ved at drive mig til vanvid.”
Mens bilproducenterne rykker frem mod en teknologisk fremtid, ser mange bilejere sig over skulderen og længes efter en enklere tid bag rattet.