Forside Nyheder Er du hoppet med på vognen? Alkoholfri bølge skyller ind...

Er du hoppet med på vognen? Alkoholfri bølge skyller ind over Danmark

Vin, vitt vin, rött vin, alkohol
il21 / Shutterstock

Alkoholfri bølge skyller ind over Danmark.

Lige nu læser andre

Det er blevet mere populært at sige nej tak til alkohol.

Salget af alkoholfri øl og vin har for alvor taget fart i de danske supermarkeder.

Ifølge tal fra fødevarekoncernen Dagrofa, der står bag kæder som MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb, er salget steget med hele 17,5 procent det seneste år. Stigningen dækker både over øl og vin uden alkohol.

”Vi har rigtig god gang i salget af de alkoholfri drikkevarer. Tendensen har vi set de seneste par år, og den bliver bare ved. Det er som om, at flere og flere forbrugeres ‘hvide januar’ strækker sig langt ind i året,” siger Jesper Bjerring, kategoridirektør i Dagrofa i en pressemeddelelse

Læs også

Den såkaldte “hvide januar” er traditionelt en måned, hvor mange danskere tager en pause fra alkohol efter jule- og nytårsfestligheder.

Men ifølge Dagrofa er det ikke længere kun en januar-trend, forbruget af alkoholfri drikkevarer stiger året rundt.

Dette skal blive bedre

Bryggerierne har længe været i gang med at forfine alkoholfri øl, og nu har vinproducenterne også fundet deres vej ind på markedet.

Det skyldes især, at kvaliteten er steget markant.

”Producenterne er blevet virkelig dygtige. De går videnskabeligt og professionelt til værks, og de er lykkedes med at producere alkoholfri vine med god smag. Det har forbrugerne også opdaget,” siger Jesper Bjerring.

Dagrofa tilbyder i dag over 30 alkoholfri vine i basissortimentet og næsten 100 flere på lageret. Det alkoholfri ølprogram er endnu større, særligt i kæder som MENY og SPAR, hvor der også er stort fokus på specialøl.

”Bryggerierne er blevet så dygtige, at du nærmest ikke kan smage, om en øl er med eller uden alkohol,” siger Bjerring.

Dagrofa har samtidig øget sine markedsandele på området.

Ifølge Bjerring skyldes det et stærkt varesortiment og en særlig indsats fra dedikerede medarbejdere i både øl- og vin-laug.

Den stigende efterspørgsel har desuden skabt mere innovation blandt producenter, som nu leverer flere og bedre produkter til de danske supermarkeder.

Læs også

Ads by MGDK