EU giver Danmark lov til at indføre særligt krav for bilister fra 65 år og frem.
Lige nu læser andre
Snart kan danske bilister igen blive bedt om at finde vej til lægen, før de sætter sig bag rattet.
EU har nemlig vedtaget en række nye regler på kørekortområdet, der giver medlemslandene mulighed for at kræve lægetjek af bilister fra 65-årsalderen.
Det skriver Boosted
Dermed kan Danmark få et comeback til en ordning, som blev afskaffet i 2017.
De nye EU-regler, der blev stemt igennem i sidste uge, åbner for en bred vifte af ændringer i trafikloven.
Læs også
Samtidig betyder beslutningen, at EU-landene fremover skal dele oplysninger om alvorlige trafikforseelser på tværs af grænserne. En bilist, der mister kørekortet i ét land, vil altså ikke længere kunne køre videre i et andet.
“Nationale myndigheder skal uden unødig forsinkelse informere hinanden om kørselsforbud, der er pålagt for de mest alvorlige færdselsforseelser,” skriver EU i sin meddelelse.
Disse konsekvenser har ændringerne for danske billister
For danske bilister kan ændringerne få mærkbare konsekvenser.
Bliver man taget i at køre mere end 50 kilometer i timen for hurtigt, køre narkopåvirket eller forårsage en dødsulykke, skal forbuddet gælde i hele unionen.
Læs også
Derudover bliver det fremover vanskeligere at bestå køreprøven. EU ønsker, at nye bilister skal have en større forståelse for trafiksikkerhed, blinde vinkler og risikoen ved at bruge mobiltelefon under kørslen.
Kørelærere skal i fremtiden lægge mere vægt på, at bilisterne forstår de potentielt fatale følger af uforsigtig adfærd.
Særligt skal de fremhæve faren for børn, fodgængere og andre bløde trafikanter.
“Bilisterne skal være bevidste om, at de risikerer at slå børn, fodgængere og andre bløde trafikanter ihjel, når de bevæger sig ud i trafikken,” lyder det fra EU.
Reglerne betyder også, at unge fremover kan tage kørekort som 17-årige, i stil med den danske ledsagerordning, og at lastbilkørekort kan tages fra 18 år.
Læs også
Samtidig skal hele EU senest i 2030 have indført digitale kørekort, der kan erstatte de fysiske – en praksis Danmark allerede kender.