* Stave- og sprogfejl: Mange fupbutikker er oversat af maskiner og er derfor skrevet på meget dårlig dansk.
* Mærkevarer til spotpris: Fupbutikker markedsfører sig som oftest med velkendte mærkevarer til langt under normal pris.
* Skæve priser: Priser som for eksempel 244,67 kroner eller 2738,59 kroner er typiske priser fra en fupbutik. Ligesom sproget er priserne udregnet af en maskine.
* Mangelfulde eller falske virksomhedsoplysninger: Det er tegn på fup, hvis der ikke er CVR- eller telefonnummer på hjemmesiden.
Det er altid en god idé at afprøve tjekke eventuelle CVR-numre, da fupbutikker ofte kopierer seriøse netbutikkers virksomhedsoplysninger.
* Falske betalingsmuligheder: Fupbutikker reklamerer ofte med en række internationalt kendte betalingskort, men alarmklokkerne bør ringe, hvis mulighederne ændrer sig på betalingssiden.
* Flad hjemmeside med døde logoer: De fleste fupbutikker er teknisk dårlige. Tjek derfor, at links og logoer virker.
* Produktnavne i webadressen: Vær opmærksom, hvis webadressen indeholder velkendte mærkevarebrands som Burberry, Mulberry, Nike og lignende. Dette er ofte et tegn på svindel. Svindlerne gør det for at ligge højere i Googles søgeresultater.
* Reklamer på Facebook: Mange fupbutikker reklamerer via Facebook, så vær altid kritisk over for annoncer med lidt for gode tilbud.
Kilde: e-mærket
/ritzau/