FAKTA: Sådan har man bekæmpet motorvejens spøgelser

Skrevet af admin

26/11/2014

Dagens topnyheder

* I trafikforliget fra 2009 blev der afsat et engangsbeløb på 10 millioner kroner til en styrket indsats mod spøgelsesbilisme.

* Året efter blev der tilført yderligere en million kroner.

* I december 2010 startede det første forsøg med de såkaldte vejpigge.

* Piggene skal punktere dækkene på biler, som er på vej på motorvejen i den forkerte retning, og lade sig vælte af biler, der kører i den rigtige retning.

* I marts 2011 blev der etableret yderligere fire anlæg med vejpiggene, men kort efter blev forsøget sat i bero, da fem biler, der var kørt over piggene i den rigtige retning, havde fået punkteret dækkene.

* Senere blev forsøget genoptaget, men en test har vist, at bilister, der passerer piggene i den rigtige retning, får flænset dækkene, hvis de kører hurtigere end 70 kilometer i timen, hvilket man typisk gør på en motorvejsrampe.

* I maj 2013 konkluderede Teknologisk Institut, at vejpiggeanlæggene ikke kun holde til den tunge belastning fra trafikken, ligesom anlæggene ved længere tids inaktivitet bliver angrebet af rust.

* I et nyt notat anbefaler Vejdirektoratet derfor, at man opgiver vejpiggene og fjerner dem hurtigst muligt.

* Vejdirektoratet anbefaler i stedet de såkaldte lane lights, som sender en bølge af blinkende lys op gennem motorvejsrampen for at advare bilister, der er på vej i den forkerte retning.

* I et forsøg har lane lights stoppet 29 spøgelsesbilister, mens ni er kørt videre trods den blinkende advarsel.

* Direktoratet vil desuden lave et videoovervåget forsøg med tredimensionel skiltning ved de afkørsler, hvor vejpiggene har været placeret, for at få klarlagt effekten af denne metode, som er seks gange billigere end lane lights.

Kilde: Vejdirektoratet

/ritzau/