Forsker: Pædagog-normering er afgørende for børns liv

Skrevet af admin

12/11/2014

Mest læste i dag

Børn, der går i vuggestuer og børnehaver af høj kvalitet, klarer sig bedre senere i livet end andre børn. Høj pædagogisk kvalitet øger mulighederne for at få en uddannelse og arbejde senere.

Derfor har det stor samfundsmæssig betydning, når man skruer op eller ned for antallet af uddannede pædagoger i daginstitutionerne. Det siger seniorforsker Mogens Nygaard Christoffersen fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI).

Regeringen vil i en delaftale på finansloven sammen med SF og Enhedslisten øremærke en milliard kroner over de næste fire år til at sikre flere pædagoger i daginstitutionerne.

At daginstitutioner med god normering og gode læringsmuligheder spiller en central rolle for børns senere vej dokumenteres i en rapport fra oktober fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI). Den samler mere end 75 års forskning på området.

- Der er entydig sammenhæng mellem dårlige normeringer og mindre tid til samtale og lærerig leg og på, hvordan børn udvikler sig, siger en af forskerne bag rapporten, Mogens Nygaard Christoffersen, til Ritzau.

- Når der er for få uddannede pædagoger i en institution, handler dagligdagen mere om at give ordrer til børnene og holde styr på flokken og undgå de værste ulykker i stedet for at følge med i barnets udvikling, siger han og fortsætter:

- Det har især stor betydning for udsatte børn. I en god institution kan uddannede pædagoger løfte disse børn op på niveau med de andre børn, inden skoletiden starter. Men ofte tænkes der ikke over, at de penge, man sparer i institutionerne, koster mange penge i den sidste ende.

Rapporten viser, at både antallet af børn per voksen og antallet af børn i en gruppe har betydning for, hvor godt børnene trives og udvikler sig. Og det har betydning, at pædagogerne er veluddannede og har fokus på det enkelte barns udvikling.

/ritzau/