Fra 1. oktober træder nye regler i kraft i trafikken: Giver en bøde på 1.500 kroner

Skrevet af Emil Martesen

22/09/2023
Foto: Privat / OBS: Genrefoto
Foto: Privat / OBS: Genrefoto
Fremover skal man ty til lommerne, hvis man ikke overholder de nye regler.

Mest læste i dag

I en tid, hvor klimaforandringer og miljøbeskyttelse er på alles læber, tager Danmarks større byer nu et drastisk skridt for at begrænse luftforurening.

Fra den 1. oktober vil det være forbudt for dieselpersonbiler af klassifikationen Euronorm 4 og uden et godkendt partikelfilter at køre ind i miljøzonerne i København, Aarhus, Odense, Aalborg og Frederiksberg.

Det skriver TV 2.

"Der er ingen tvivl om, at de ældste dieselpersonbiler uden partikelfilter er blandt de mest svinende", udtaler chefkonsulent i FDM, Dennis Lange.

Ifølge FDM rammer de nye krav op mod 63.088 dieselpersonbiler, svarende til omkring 8% af den samlede bestand af dieselpersonbiler i Danmark.

Montering af et godkendt partikelfilter kan koste mellem 5.000 og 15.000 kroner, hvilket skaber et økonomisk dilemma for mange bilister:

"Med de nye krav er mange nu reelt tvunget til at købe en nyere bil".

Og mens miljøet utvivlsomt vil drage fordel af de nye regler, efterlyser FDM politisk hjælp til de bilister, der nu står med ubrugelige biler.

Overvågning og Straf

Overtrædelse af de nye regler vil ikke gå ubemærket hen. Kameraer er installeret både ved indgangen til miljøzonerne og inde i zonerne for at sikre, at reglerne bliver overholdt. Bøden for overtrædelse er sat til 1.500 kroner for personbiler og varierer for erhvervskøretøjer.

De nye miljøkrav er en milepæl i Danmarks indsats for et renere miljø, men de rejser også spørgsmål om social retfærdighed og økonomisk byrde for almindelige danskere.