Gratis ladeabonnementer på vej.
Lige nu læser andre
Regeringens plan om midlertidigt at fjerne elafgiften i 2026 og 2027 får nu store konsekvenser for tusindvis af danske elbilejere – og for hele markedet for ladeabonnementer.
Den foreslåede afgiftsnedsættelse på 90 øre pr. kWh vil gøre det markant mindre fordelagtigt at have et betalt ladeabonnement, vurderer flere aktører i branchen.
Det skriver Børsen
Hidtil har ejere af hjemmeladere kunnet få elafgiften refunderet, hvis de havde et aktivt abonnement hos en ladeoperatør.
Den ordning har gjort abonnementet økonomisk attraktivt, men det ændrer sig nu.
Læs også
Et simpelt abonnement har typisk kostet omkring 100 kroner om måneden, og med det nuværende prisniveau har aftalen kunnet betale sig, hvis man har ladet mere end 111 kWh – svarende til cirka 444 kilometer – om måneden.
Når elafgiften forsvinder, ændrer regnestykket sig dramatisk.
Elprisen ventes at falde til omkring 1,6 kroner pr. kWh, og dermed mister mange forbrugere den økonomiske gevinst ved at have et abonnement.
Hos landets største ladeoperatør, Clever, koster deres fri-ladningsløsning 799 kroner om måneden, men med lavere elpriser vil det fremover først kunne betale sig, hvis man kører over 2.000 kilometer om måneden – næsten 24.000 kilometer om året.
Gratis abonnementer til kunderne
Læs også
Flere selskaber har allerede reageret på ændringen. Nogle tilbyder nu gratis abonnementer for at bevare kunderne, mens andre ser på at tilpasse deres prismodeller.
Hos Clever fastholder man foreløbigt sine priser, men anerkender, at konkurrencen vil blive skærpet.
“Den midlertidige fjernelse af elafgiften skærper konkurrencen og accelererer udviklingen af nye løsninger på både hjemme- og udelademarkedet. Det ændrer dog ikke på vores kerneprodukt med opladning til fast pris. Men vi kommer til at kigge på prissætningen og tilpasse os den nye virkelighed,” siger Michael Holme, ansvarlig for kommerciel produktstrategi hos Clever.
Forslaget om afgiftsfrit el i to år bliver en del af regeringens samlede budget for 2026 og kan, hvis det vedtages, ændre incitamenterne i hele elbilmarkedet.
For mange elbilejere betyder det, at det nu kan betale sig bedre at betale for hver enkelt opladning – fremfor at have et fast abonnement.