Kæmpe forandring: Jysk overvejer at “ændre strategi”

Skrevet af Julie Møller

08/12/2020
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Virksomheden overvejer kæmpe ændring.

Dagens topnyheder

Grunden til, at Jysk overvejer at ændre strategi skal findes i Jysk-butikkerne i shoppingcentrene. Eller faktisk kan man ikke finde årsagen i butikkerne, for det er manglende kunder, der ikke shopper i Jysk-butikkerne i centrene, der er grunden til overvejelserne.

Til Børsen fortæller kædens topchef Jan Bøgh, at Jysk har det svært i storcentrene. I forhold til butikkerne der ligger for sig selv, så klarer Jysk-butikkerne i storcentrene sig dårligere.

“Vi har masser af sammenligningsmateriale, og vi kan se, at vi har fået det sværere i storcentrene,” forklarer han.

Derfor overvejer Jysk at ændre strategi: I fremtiden vil de ikke åbne flere butikker i centrene.

Mundbind er en af grundene

Jysk har 2.900 butikker fordelt på 51 lande, heraf ligger 300 i et storcenter. Coronakrisen har ramt mange brancher og områder, og storcentrene er også et af de steder, hvor virussen har sat sit præg.

Nye tal viser, at der er blevet længere mellem kunderne i indkøbscentrene. Ifølge en opgørelse fra Danske Shoppingcentre, som blandt andet driver populære centre som Frederiksberg Centret og Kolding Storcenter, har der i november været 17 procent færre kunder i selskabets 17 centre, sammenlignet med samme periode sidste år. 

“Mundbind koster kunder. Det kan vi se sort på hvidt på vores besøgstal. Nu står vi over for julehandlen, hvor en nedgang rammer endnu hårdere. Så er der bare den mindste åbning for, at kravet om mundbind først kunne gælde inde i selve butikkerne og ikke på centrenes gange, vil det gøre en stor forskel for både os og vores butikker,” siger Finn Sture Madsen, vicedirektør i Danske Shoppingcentre. 

Selv efter coronakrisen er overstået, frygter Jysk, at kunderne ikke ville besøge butikkerne i storcentrene, og derfor overvejer de altså nu at droppe at åbne ny butikker i storcentre fremover.