Køkørsel er et velkendt fænomen på de danske motorveje, og i en tid, hvor riget fattes penge, kan det have lange udsigter med at få dem udvidet.
Men nu tager Vejdirektoratet et nyt redskab i brug for at øge fremkommeligheden.
Som et forsøg vil man fra mandag den 6. januar benytte sig af muligheden for at åbne nødsporet på Hillerødmotorvejen, når trafikken bliver for tæt.
Dermed får bilisterne et ekstra spor at køre i, og det har man gode erfaringer med fra udlandet, forklarer afdelingsleder Stine Bendsen.
- Det er en relativt billig måde at få mere kapacitet på de strækninger, hvor man har fremkommelighedsproblemer i myldretiden, og hvor man måske senere kunne overveje at udvide motorvejen, forklarer hun til Ritzau.
Nødsporet vil ikke være åbent hele tiden. Vejdirektoratet vil løbende overvåge trafikken og åbne sporet, når trængslen retfærdiggør det. Bilisterne bliver informeret ved hjælp af digitale trafiktavler.
Forsøget vækker stor begejstring hos interesseorganisationen ITS Danmark, som arbejder for at udbrede intelligente trafikløsninger.
- Vi har rigtig mange motorveje med trængsel, hvor nødsporet står tomt i myldretiden, og det er fuldstændig tåbeligt, siger formand Jens Peder Kristensen.
Han mener, at nødsporskørsel med fordel kan udbredes til store dele af det danske motorvejsnet.
- Der er hundredvis af kilometer motorvej, hvor det her er oplagt at anvende, og jeg er helt tryg ved, at det nok skal blive en succes, fordi erfaringerne fra udlandet er så positive, vurderer formanden.
Vejdirektoratet vil dog ikke forholde sig til den videre udbredelse, da den beror på en politisk beslutning.
- Vi kalder det et forsøg, fordi det er første gang, vi gør det, men vi har ikke tænkt os, at det skal nedlægges igen. Vi vil måle effekterne og se, om det er noget, der kan udbredes til andre steder, siger Stine Bendsen.
/ritzau/