Kongehuset har fået nok af Mai Manniche: Stop det så

Skrevet af Nicolai Haugsted

11/04/2024
Foto: Jens Nørgaard Larsen/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Nørgaard Larsen/Ritzau Scanpix
Smykkedesigneren har endnu engang fået kongehuset på nakken.

Dagens topnyheder

Mai Manniche, den kendte smykkedesigner og ejer af Jewlscph, er endnu engang kommet under kongehusets lup for brugen af billeder af kongelige i sin markedsføring.

Tidligere har hun fået besked på, at en sådan brug strider mod kongehusets retningslinjer, men det har ikke forhindret en gentagelse.

Borgere har rettet henvendelse til kongehuset med bekymring over Manniches markedsføringsmetoder, hvilket har udløst en ny korrespondance fra kongehusets side.

Kongehusets juridiske chef har i en mail til en borger, som Ekstra Bladet har haft adgang til, udtrykt taknemmelighed for henvendelsen, som har ført til endnu en rettelse mod virksomheden:

"Tak for din henvendelse, som har været medvirkende til, at der på ny er rettet henvendelse til pågældende virksomhed om dens markedsføring."

Sagen har fået yderligere opmærksomhed, da Manniche for nylig delte et billede på Instagram af prinsesse Isabella, angiveligt iført øreringe fra Jewlscph. Billedet er siden blevet fjernet fra platformen - en handling som Manniche tidligere har foretaget med andre opslag.

I en kommentar, som også er blevet slettet, forklarede hun sin stolthed over at vise billeder af kongelige iført hendes designs, men erkendte nødvendigheden af at fjerne dem:

"Siden tronskiftet er jeg med stolthed begyndt at vise billederne. Det viser sig, at det må jeg ikke, og derfor har jeg nu fjernet alle billederne," sagde hun i et tidligere interview med B.T. og tilføjede,

"Jeg fjerner alene opslagene, da kongehuset naturligt nok ikke må bruges i kommercielle sammenhænge. Jeg viste billederne som stolt designer - og det er jeg fortsat".

Kongehusets kommunikationsafdeling har valgt ikke at udtale sig specifikt om denne hændelse, men henviser til deres hjemmeside, hvor det klart fremgår, at billeder af den kongelige familie ikke må anvendes i markedsføringsøjemed, jf. markedsføringslovens § 3.

Den seneste udvikling i forbindelse med Jewlscph kommer i kølvandet på, at virksomheden for første gang i 13 år kunne præsentere sorte tal på bundlinjen i sit årsregnskab sidste sommer. Ekstra Bladet søger fortsat en kommentar fra Mai Manniche.