Kritik: Tilsyn fanger ikke sygelig stress

Skrevet af admin

17/04/2015

Dagens topnyheder

Det er nemt nok at give en virksomhed en advarsel eller en bøde, hvis de ansatte ikke bærer hjelm på byggepladsen, eller hvis der ikke er nogen udsugning på autoværkstedet.

Men hvordan tjekker man, om medarbejderne bliver syge og dårlige af stress, store arbejdsmængder, tidspres eller mobning?

Kontrollen er lagt i hænderne på Arbejdstilsynet, men tilsynet har tilsyneladende problemer med at spotte og stoppe de psykiske arbejdsmiljøproblemer, skriver Politiken fredag.

Kun tre procent af de op mod 30.000 kontrolbesøg, som Arbejdstilsynet gennemførte i 2014, udløste et påbud eller en løftet pegefinger til arbejdsgivere, der druknede deres medarbejdere i dårligt psykisk arbejdsmiljø.

Det fremgår af en aktindsigt, som Magisterbladet har fået i samtlige afgørelser fra Arbejdstilsynet om psykiske arbejdsmiljøproblemer i 2014.

- Tre procent er alt for lidt. Arbejdstilsynet har ikke de nødvendige redskaber og tilstrækkelig lovhjemmel til at løse denne opgave, så derfor er der behov for at finde og udvikle nogle bedre værktøjer, siger Peter Hasle, professor og arbejdsmiljøforsker ved Aalborg Universitet, til Politiken.

Antallet af anmeldte psykiske arbejdsskader er på 10 år er steget med 170 procent, viser tal fra Arbejdsskadestyrelsen, der i 2014 modtog 5488 anmeldelser.

Ifølge Stressforeningen ligger rundt regnet 35.000 danskere dagligt derhjemme sygemeldt med diagnosen stress.

Det er dog ikke tre procent, men snarere fire procent af alle afgørelser sidste år, der omhandler psykiske arbejdsmiljøproblemer, lyder det fra Arbejdstilsynet.

- Vi arbejder jo hele tiden på at gøre det bedre, men vi mener, at vi har nogle gode metoder til at afdække det psykiske arbejdsmiljø, siger kontorchef Jeanne Borgqvist til Politiken.

Beskæftigelsesminister Henrik Dam Kristensen (S) mener, at det psykiske arbejdsmiljø skal være i fokus. Derfor er der behov for, at tilsynet på området bliver "opdateret".

/ritzau/