Lidegaard skuffet over tysk CO2-fodslæberi

Skrevet af admin

14/10/2013

Dagens topnyheder

Klima- og energiminister Martin Lidegaard (R) og hans EU-kolleger skal mandag forsøge at redde stumperne af en aftale om skrappere krav til nye bilers CO2-udledning.

Aftalen om en nedtrapning frem mod 2020 faldt egentlig på plads i juni mellem EU's medlemslande, parlamentet og kommissionen.

Men efter at den tyske forbundskansler, Angela Merkel, gik personligt ind i sagen forud for det tyske valg i september - blandt andet ved at ringe til flere af de øvrige stats- og regeringschefer - er den normalt rent formelle blåstempling af aftalen gået itu.

Og det ærgrer Martin Lidegaard.

- Jeg skal ikke lægge skjul på, at jeg er godt og grundigt ærgerlig over, at vi først har indgået en politisk aftale, og at den så bliver genåbnet af især Tyskland, som synes, at de vil beskytte deres bilindustri endnu mere, end de har gjort i forvejen.

- Sådan plejer vi ikke at lave politik i EU, og jeg vil selvfølgelig gøre, hvad jeg kan, for at vi holder fast i det kompromis, vi lavede før sommerferien, siger Lidegaard forud for mandagens miljøministermøde i Luxembourg.

Der er siden juni blevet gjort adskillige forgæves forsøg blandt diplomater i Bruxelles på at redde aftalen.

Senest i fredags, hvor topembedsmænd fra EU's seks største lande holdt et aftenmøde for i det mindste at finde ud af, hvad man gør, hvis det heller ikke lykkes ministrene at lukke sagen.

Det litauiske EU-formandskab lægger op til, at ministrene skal stemme om sagen. Men EU-kilder gør det også klart, at afstemningen kun kommer, hvis der faktisk er udsigt til enighed.

Tyskland har fremlagt sit eget kompromisforslag og vil forsinke nedtrapningen med fire år, så det først bliver i 2024, at nye biler skal være nede på en CO2-udledning på 95 gram per kilometer.

Den danske minister erkender, at det i sidste ende kan være bedre end at risikere, at det hele rasler fra hinanden.

- Det er klart, at hvis vi kommer i den valgsituation, at enten får vi en udvandet aftale, eller også får vi ingen aftale, så er det selvfølgelig bedre med en udvandet aftale, for vi har så ikke udsigt til at få noget, der er bedre.

- Men vi skal ikke give op endnu. Jeg er stadigvæk moderat optimist, siger Lidegaard og betoner, at aftalen er vigtig for både bilister og miljø - og for bilindustrien, som han mener risikerer at sakke bagud i forhold til skrappe miljøkrav i USA og Asien.

/ritzau/